Blog Industrija

O Mercedesovoj investiciji u Srbiju

U novembru mesecu imali smo u kabinetu PPV-a sastanak sa jednim od direktora Mercedesa u vezi sa njihovom saradnjom sa Ikarbusom. Pored PPV-a i direktora Mercedesa, sastanku su prisustvovali i nemački ambasador u Srbiji, ministar finansija, ja kao ministar privrede, Siniša Mali i par savetnika. Ono što je nedvosmisleno rečeno na tom sastanku je da Mercedes nije zainteresovan za investiranje u Srbiji. Ni za investiciju, ni za privatizaciju bilo koje firme u Srbiji, pa samim tim ni Ikarbusa ni FAP-a.

U novembru mesecu imali smo u kabinetu PPV-a sastanak sa jednim od direktora Mercedesa u vezi sa njihovom saradnjom sa Ikarbusom. Pored PPV-a i direktora Mercedesa, sastanku su prisustvovali i nemački ambasador u Srbiji, ministar finansija, ja kao ministar privrede, Siniša Mali i par savetnika. Ono što je nedvosmisleno rečeno na tom sastanku je da Mercedes nije zainteresovan za investiranje u Srbiji. Ni za investiciju, ni za privatizaciju bilo koje firme u Srbiji, pa samim tim ni Ikarbusa ni FAP-a.

Ono što interesuje Mercedes je javno iskazana namera grada Beograda da kupi nove autobuse. Kako su Mercedesovi autobusi preskupi i ne mogu da prođu javni tender, ideja i pre rekonstrukcije Vlade je bila da Mercedes Ikarbusu umesto šasija koju je Ikarbus koristio, proda svoje šasije starije generacije sa sve motorom i prenosom, da Ikarbus nadogradi šasiju i da takav autobus bude ponuđen gradu Beogradu. Mercedes bi izvršio i kontrolu kvaliteta i autobus bi dobio Mercedesov znak.

Kratko smo pričali i o tome da je u drugoj fazi možda moguće da umesto gotove šasije, Mercedes šasiju isopruči u delovima, i da se onda šasija sklapa u FAP-u. Međutim, pošto su već bili posetili FAP, bili su prilično rezervisani oko ovoga. Takođe, nisu bili spremni da razgovaraju ni o tome da taj novi autobus preko Mercedesa nađe i neka treća tržišta. Bili su veoma jasni i po tom pitanju. Nemački jasni.

A onda stiže ova Tanjugova vest:
“Čuo sam da su neki rekli da Mercedes nikad neće doći u Srbiju. Boš je već otvorio fabriku u Pećincima, a za manje od mesec dana prvi srpski mercedes će se pojaviti na našim ulicama”, rekao je Vučić u obraćanju polaznicima Londonske komercijalne škole, koja danas obeležava trogodišnjicu rada u Srbiji.
To da Mercedes neće doći u Srbiju nije čuo samo od mene, već i od direktora Mercedesa, ali taj deo je prećutao.

“Ali pre svega njihov dolazak je važan da bi se promenila svest i odnos prema kapitalu, poslu i profitu”, istakao je on.
Onaj ko misli da je kupovina Mercedesovih šasija od strane Ikarbusa važna za promenu svesti u Srbiji, očigledno ima problem sa sopstvenom.

Da li grad Beograd treba da kupuje ove autobuse? Da li je upravo ova šasija najbolja za grad Beograd, ili nam možda trebaju niskopodni autobusi? Da li postoji potencijal baš za ove autobuse na svetskom tržištu? To bi bila neka od važnih pitanja na koja bi menadžment i inženjeri Ikarbusa i grada Beograda trebalo da daju odgovore. Međutim, za tu analizu ostaćemo uskraćeni. Zato što nikada nije ni sačinjena. Ministarstvo privrede je tražilo od Ikarbusa ove analize, i dobili smo neke analize troškova izrade jednog ovakvog autobusa, ali ne i bilo kakvu smislenu analizu tržišta, konkurencije i potencijala ovakvog partnerstva. A i šta će nam, kada imamo kabinet PPV-a da donese sve potrebne odluke. Od Feketića do Mercedesa, Katica za sve svojeručno već rešava sve što je potrebno. U skladu sa marketinškim potrebama naravno.

Najvažnije od svega je da možemo da pokažemo kako privlačimo investitore. Nema veze što se ovde ne radi o investiciji, ne radi o otvaranju fabrika, već o prodaji šasija. I nema veze što je sve ovo posao menadžmenta Ikarbusa, ne kabineta Aleksandra Vučića.

Srbija vodi promašenu ekonomsku politiku u poslednjih 10 godina. Ekonomsku politiku baziranu na javnoj potrošnji, uvozu, državnoj privredi, subvencijama, bacanju novca u bunar, korupciji, odsustvu smislenih reformi i večitoj nadi u strane investitore koji će preporoditi Srbiju. Ovo živo blato nas je koštalo ne samo tih 10 izgubljenih godina, već i 300.000 izgubljenih radnih mesta, uništene privrede, javnog duga na nivou 60% BDP-a i deficita koji ove godine a i naredne, prelazi 6%.

Naša nada u strane investitore kao spasioce Srbije je mitskih dimenzija. Od nje je možda jedino veća želja da izbegnemo suočavanje sa realnošću. I želja da se ne promenimo. Da sve ostane isto. A da nam nekim čudom bude bolje. Pošto nismo u stanju da se promenimo, logično je da su nam strani investitori jedino rešenje. Jer drugo nemamo. Oni su nam omiljeni neizrečeni izgovor zašto i nije tako strašno što se ne menjamo. Neko drugi će umesto nas. Umesto da radimo, mi smo zamislili da će stranci doći da razviju našu privredu. Ovo je naravno kapitalna budalaština. Svi investitori, domaći ili strani, posluju zbog profita.

Ako sami sebi ne pomognemo neće nam niko pomoći. Glavni fokus ekonomske politike mora da bude domaća privreda. Domaći privrednici. Domaći investitori. Domaću privredu čine sva privredna društva koja posluju u Srbiji, zapošljavaju u Srbiji i plaćaju porez u Srbiji, bez obzira na to da li su u vlasništvu građana Srbije ili stranih lica. Glavni fokus ekonomske politike mora da bude rasterećenje domaće privrede i stvaranje dobre poslovne klime za poslovanje. Najbolji način da privučete i strane investitore je da napravite zdravu državu i dobro poslovno okruženje za domaću privredu. Najbolji signal stranim investitorima je uspeh i profit domaćih firmi. Strani investitori su nam potrebni i oni su poželjni. Ali strani investitori su šlag na torti. Domaća privreda je torta. Nama je propala torta.

Car je go. Aleksandar Vučić nije dorastao poslu koji obavlja. Što i nije neka novina, jer sve od Zorana Đinđića ni jedan premijer koga smo imali, a bogam ni jedan PPV, nije bio dorastao poslu koji je obavljao. Aleksandar Vučić niti zna kakve su nam reforme potrebe, niti mu je u interesu da ih sprovede. Aleksandar Vučić ne želi nezavisne institucije sistema i nema nikakvo poštovanje za njih. One mu smetaju jer želi da donosi sve odluke sam iz svog kabineta. Na kraju krajeva on najbolje poznaje svoj narod, a i stručan je u mnogim oblastima. Recimo za akcije spašavanja ljudi zavejanih snegom uz zgodno prisutne kamere. Aleksandar Vučić drži medije pod kontrolom kabineta, da uređuje naslovne stranice tabloida, da odlučuje ko može da dođe na Utisak nedelje ili da li nam je potrebno Mentalno razgibavanje, jer su očigledno bitna poluga vlasti.

Aleksandar Vučić ne želi reforme, jer istinske reforme znače demontažu prazitskog sistema partokratske države i njenog ogromnog javnog sektora kao poligona za partijsko zapošljavanje i burazersku privilegovanu ekonomiju od koje i on i njegova stranka, a i druge stranke pre njega, žive. Parazitskog sistema u kome vašeg kuma postavite za direktora JP EMS. Ceh za sve to plaćaju građani Srbije. I činjenica je da on i nije sagradio ovaj sistem. Sagradio ga je njegov prethodnik. On ga je samo prilagodio sebi. Upravo zbog tog i takvog sistema, ogromna većina građana živi sve gore. I došli smo u situaciju da se raspadamo po šavovima. Parazit ubija sve zdravo u društvu. I ne obazire se na to što će na kraju da umre zajedno sa društvom koje ga hrani.

Istinske reforme znače uvođenje reda, domaćinsko ponašanje, odgovornost, rad, i sve to bez prenemaganja i velikog marketinga. I taj red vodi ka pozitivnoj selekciji: da nas vode najsposobniji. Ove istinske reforme očigledno nisu nikome potrebne, osim građanima Srbije. Nema besplatnog ručka. Nema lakih, trik rešenja. Marketing ne pomaže. Neće nas spasiti čuda. Moramo mi sami.

Izvor: http://blog.b92.net/text/23755/O-Mercedesovoj-investiciji-u-Srbiju/

Saša Radulović

Rođen 1965. godine. Odrastao u Sarajevu gde završio osnovnu i srednju školu i Elektrotehnički fakultet 1989. godine, smer automatika i elektronika. Nakon diplomiranja dobio je posao u Simensu u Nemačkoj gde je radio na nuklearnim elektranama. Karijeru je 1993. nastavio u Kanadi i SAD gde je bio je aktivni učesnik buma Silicijumske doline. U Srbiju se vratio 2005. godine.

Sa Vericom Barać i Miroslavom Milenović borio se protiv korupcije i radio na slučajevima 24 pljačkaške privatizacije. Bio je finansijski ekspert tužilaštva za stečaj i berzu, držao treninge za tužioce i policijske inspektore za privredni kriminal. Pet meseci bio je ministar privrede u Vladi Srbije i za to vreme sprečio pljačku braćeVučić, Siniše Malog, Mlađana Dinkića, koji su nastavili tamo gde je Tadićeva vlast stala.

Uverio se da je Aleksandar Vučić centar korupcije, izašao iz Vlade i sa saradnicima osnovao pokret “Dosta je bilo” čiji je cilj da pobedi i uvede sistem, pravnu državu jakih institucija i slobodnih medija, zaustavi partijsko zapošljavanje, uvede transparentnost i čiste račune.

Saša Radulović je dokazano najveći borac protiv režima Aleksandra Vučića i partokratije koja ubija Srbiju. Ako Aleksandar Vučić nekoga ne sme da pogleda u oči, onda je to Saša Radulović. Sprečio ga je u pljački tada, sprečiće ga u pljački i sada.

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • Ako se u Srbiji nesto veoma brzo ne promeni ja ne vidim izlaz osim u ponovnim demonstracijama koje znace opet gubljenje vremena kojeg mi nemamo.Najgora stvar je sto su ljudi umorni od laznih obecanja pa ih politika i stranke i ne interesuju,a to stranke jedva cekaju,jer strankama nije bitno da li izaslo 35% ili 60% biraca,nego koliko su osvojile mandata.Veca izlaznost znaci vecu svest i odgovornost pa samim tim i vise glasova za opciju g.Radulovica.

  • Onima koji i dalje veruju u price o subvencijama i dovodjenju stranih investitiora, preporucujem da pogledaju dokumentarac “The tax free tour” (ima ga na youtube-u). Onda neka ponovo procitaju pasus o torti i slagu. Ako sami sebi ne pomognemo, nece niko doci i doneti nam pare. Jel vi dajete pare nekome na lepe oci?

  • Vec vidjeno 1997 godine!

    “… Za IKARBUS je tokom ove godine od izuzetnog znacaja bilo sklapanje dugorocnog ugovora sa firmom Evo Bus GmbH-Mercedes Benz Omnibusse o kooperaciji u proizvodnji i plasmanu Mercedes-Benc IKARBUS autobusa. Prema ugovoru potpisanom 4.juna 1997. u Studgardu, nemacki proizvodjac isporucivace sasije sa agregatima i drugu opremu, dok ce u IKARBUSU biti montirani autobusi evropskog standarda i kvaliteta, koji ce nositi prepoznatljivi znak “Mercedesa”. Ugovorom je definisana proizvodnja pet tipova autobusa, od kojih je IKARBUS vec osvojio dva- niskopodni autobus za gradski prevoz i visokoturisticki autobus, zaokruzujuci time asortiman svojih proizvoda…”

    Ispod teksta slika promocije znaka “Mercedes”. Ispred autobusa sa znakom IKARBUS i mercedesove zvezde rukuje se direktor IKARBUS-a sa ambasadorom Nemacke (V. Gruber) i predstavnikom “Mercedesa” ( Martin As)

  • Recite nam kako zasustviti ovu Gebelsovu retoriku, ikampanju drzte lopova, na koju narod naseda, kada su svi mediji, pa cak i deo interneta kontrolisani gore nego kod Slobe, a da PPV je to ucio kao Slobin ministar informisanja.

  • Jedno pitanje mozemo postaviti,a to je da danas vidimo da Vucic kao paun predstavlja neku stranu investiciju kroz subvencije,koje i on jasno podrzava,a koja je razlika izmedju tajkunske privatizacije i ovih tkz,stranih investicija?Drugo pitanje se namece koliko stranih investicija ce se obaviti u Leskovcu,Loznici,Kraljevu,Pozegi,Zajecaru,Boru,Somboru,Rumi,Sabcu itd..,zar tamo ne idu investitori?Koji blef ima praznog poslovnog prostora svuda po Bgd,par kompjutera i drzava ulaze milione evra,a navodno investitor naduva duplo vise da ulaze kapitala?

  • Apsolutno se slazem sa gospodinom Radulovicem, zivim u Kanadi skolovao sam se ovde putovao sam u zemlje zapadne hemisfere. Svake godine dolazim u Srbiji i budem pet,sest meseci i situacija je nazalost sve losija. Krenulo se uzlaznom putanjom sa Djindjicem ali naravno parazitima je on smetao pa su ga se resili. Da bi krenuli napred mora se povuci crta, sa tacke koja nije vise nulta nego u minusu. Dosta je vremena izgubljeno, znam da su promene teske ljudi na zapadu studiraju studije koje se bave organizacionim promenama. Ali su neophodne veoma vazne ne samo za preduzeca nego i za drustvo u celini. Narod vise ne veruje nikome i svi siti politike i stranaka. Glasaju oni koji su dobili poso ili kome je nesto obecano od neke stranke, nazalost. Treba izaci na izbore i reci dosta ovima sto obecavaju i pricaju bajke.

  • Te 1997 i Novosadski NEOBUS je pod Mercedesovim znakom izradio 10 turistickih i jedan prigradsjki autobus za domace kupce.Svi autobusi su bili izgradjeni na samohodnim sasijama tada najnovijeg tipa.Godine 1998 su bili izlozeni na sajmu automobila u Beogradu.Zbog visoke cene i malog broja kupaca sa ovom saradnjom se prekinulo 1998 kada i Neobus odlazi u prvi stecaj.Sada je pred bankrotom posle drugog stecaja i neuspele privatizacije
    U periodu 2000-2007 je u Ivanjci izradjivan kvalitetan Mercedesov midibus sa 33 mesta na orginal sasiji i sa znakom mercedesa.Zbog malog broja kupaca koji su mogli da plate visoku cenu kvalitetnog vozila sa proizvodnjom se prestalo.Poslednjih godina tamo se napravi 15-20 karoserija godisnje ,za izvoz ,pod imenom jednog Austriskog karoseriste na mercedesovoj sasiji i iste se zavrsavaju do 75% radova i izvoze kao nedovrsen proizvod.Rade veoma kvalitetno i od skupih agregata pa je i cena visoka i odgovara samo za zapadno trziste

  • Gospodine Raduloviću vi ste potpuno u pravu samo je problem što 90% ljudi neće da vidi istinu i lakše im je da veruju u nerealne stvari. Država nema nikakvu strategiju što se tice privrede i dalje je na snazi razmišljanje iz perioda komunizma imamo državne firme koje proizvode od svega po malo umesto da se država odluči i da razvija samo nekoliko grana privrede koje mogu biti profitabilne.Celokupan školski sistem ne prati potrebe privrede zato što država nema nikakvu dugoročnu strategiju i dok se to ne resi nece biti bolje.Ovaj Dinkićev sistem subvencionisanja firmi je potpuna propast takvu ekonomsku politiku može da vodi svako. Što se Vučića tiče on jeste ispitao neke privatizacije i pohapsio odredjene direktore ali nije sproveo stvarne ekonomske reforme i dalje je na snazi Dinkićev sistem. Danas je došao Vučić u Kragujevac da otvori razvojni centar ComTrade, piše da će firma zaposliti 200 inžinjera,a istina je da se firma samo preselila na novu lokaciju i da radi već 7-8 godina, to je bivši Hermes koji je ComTrade preuzeo pre par godina.

  • +1 za potpis i za glas.

    Hvala Vam zato sto po prvi put posle Zorana Djindjica vidim tracak nade za Srbiju u kojoj vise ne zivim.
    Samo napred! I nemojte nikad da pomislite da ste ‘samo zamenljivi sraf u nezaustavljivoj reformskoj masineriji ‘.
    Dovoljno je zrno olova da tu masineriju zaustavi na mnogo godina. Ljudi kao vi su najveca vrednost koju Srbija ima!
    Oprezno i cuvajte se. Gresaka iz proslosti imate u izobilju da ih uz malo srece izbegnete u buducnosti. Srecno!

  • G.Raduloviću slušam vas i pratim od prvog dana vašeg ulaska u vladu,za sve što govorite ste apsolutno u pravu ali se bojim da svi vaši predlozi u vezi napretka ove zemlje ne odgovaraju kako većini naroda tako i svim političarima.Ovako izgrađen sistem odgovara više od 50%naroda jer sede kući primaju penziju-socijalnu ili neki drugi oblik pomoći urade,prodaju nešto na pijaci na crno nikome ništa ne plate
    i tako žive.
    U SVEMU VAS PODRŽAVAM I IMATE SIGURNA 4 GLASA OD MENE I MOJE PORODICE.