Autorski tekst Zapadna Srbija Mediji

Lokalni mediji Zapadna Srbija

Lokalna medijska scena Slobodni mediji su prvi preduslov za fer i demokratske izbore. Serija tekstova o stanju u medijima u pojedinim gradovima doprineće boljem razumevanju u kakvoj se atmosferi odvijaju pripreme za lokalne, pokrajinske i vanredne parlamentarne izbore. Tekstove koordinatora i aktivista pokreta “Dosta je bilo” objavljivaćemo u narednim danima da bi bila jasnija dijagnoza predizbornih uslova.

Loznica – Gluvo doba

Kada kažem medijsko “gluvo doba” na pamet mi pada Bajaga i pesma “svi su zaspali, osećam strašan nedostatak buke”. Buku smo u Loznici proizvodili devedesetih : Direktori, DŽa ili Bu, Deca loših muzičara… A danas? Danas i Bajaga zvuči dovoljno avangardno ako pričamo o situaciji u Lozničkim medijima ili tačnije, onoga što je od njih ostalo.

Kad smo 2000-te godine oslobađali Radio Podrinje, kao simbol i bastion tadašnje autokratske vlasti, sa balkona iz redakcije su nam poručivali da nisu pučisti, već legalisti. Ma kako to iz ove perspektive zvučalo, nakon petooktobarskih promena u jednu od najvećih lokalnih redakcija u Srbiji stigla je sloboda i jedna vrsta katarze. Period od 2000. do 2006. godine ostaće upamćen kao najliberalniji period Lozničke žurnalistike. 2003. godine pod okriljem Radio Podrinja osniva se i televizija.Medijska sloboda je bila slatka, ali ujedno i kratka.

Hronika propadanja

Sa vlasti je 2004. godine sklonjen Loznički DOS, a na scenu je stupila koalicija okupljena oko sadašnjeg gradonačelnika Loznice Vidoja Petrovića koju su činili G17 plus, SPS, DSS i NS. U partijskoj raspodeli plena, tada politički neiskusni Vidoje Petrović RTV Podrinje prepušta Novoj Srbiji, sa kojom ubrzo dolazi do političkih neslaganja i razmirica, a RTV Podrinje u tom trenutku nije pod punom kontrolom gradonačelnika i pored izdvajanja oko 15 miliona dinara Grada Loznica za ovo javno preduzeće.

RTV Podrinje krajem 2007. Godine kupuje lokalni preduzetnik (čitaj tajkun blizak političkoj opciji SPS-a) Dobrivoje Stojnić za iznos od 53 miliona dinara, što je tada po važećem kursu NBS iznosilo 647.811 eura. U sklopu privatizacije RTV Podrinja, preduzeće Stobex kupilo je i nacionalizovanu zgradu ove medijske kuće u samom centru Loznice, preko puta zgrade Gradske uprave koja se nalazi pod zaštitom Zavoda za zaštitu spomenika – Valjevo. Dugo se po Loznici prepričavao događaj sa aukcijske prodaje RTV Podrinje kada je Stojnić kao jedini ponuđač, sam sebi izlicitirao sa 50 na 53 miliona dinara. Tragikomedija u najavi.

Mediji Munk2

Ubrzo je RTV Podrinje ostala bez kompletne tadašnje redakcije, da bi se nedugo zatim kompletna medijska kuća iz zgrade u kojoj je boravila skoro 40 godina preselila na drugu lokaciju. Lični interes lokalnog tajkuna i monopolski položaj na lokalnom tržištu, kao i narastajući politički uticaj koji je Dobrivoje Stojnić ostvario ulaskom svoje grupe građana u lokalni parlament, nije bio sasvim po volji lokalnih političkih struktura, pa se ubrzo rađa „novi projekat” – radio Lotel.

Lotel radio od osnivanja u vlasništvu je Dragana Mandića, čoveka koji je u Loznici važio za bliskog prijatelja Željka Mitrovića. Taj svojevrsni komercijalni džuboks najgoreg domaćeg turbo-folka često je u prošlosti ostvarivao privilegije od državnih preduzeća kroz naplatu muzičkih želja i čestitki preko Pošta Srbije i sl. Projekat televizije zdušno je podržavan od Fonda za razvoj i Nacionalne službe za zapošljavanje.

Skromnih novinarskih kapaciteta od osnivanja, u Lozničkoj javnosti ova televizija dobija ubrzo i nadimak „Kako je gradonačelnik rekao..:” što na najbolji način opisuje pristup, etiku i vrstu „kritičke misli” zastupljene na ovoj rtv. Televiza Lotel tako je sebe za par godina rada vrlo uspešno etablirala na pijedestal privatnog oglašivača aktuelnog gradonačelnika Vidoja Petrovića i njegovog političkog projekta.

Ohrabrujući znaci dolaze iz „Lozničkih novosti” – novina koje su pokrenuli odbegli novinari redakcije RTV Podrinje. Jedino u ovom lokalnom mediju danas u Loznici može se nazreti neka vrsta novinarskog integriteta, autoriteta i autonomije. Međutim, kritički stav prečesto je adresiran na republički nivo, dok se kritika lokalnog nivoa čita između redova.

Najmlađi lokalni medij – regionalni Drina radio u fazi je formiranja formata sa jako tankom informativom.

Informisanje preko Fejsbuka

Poslednje internet istraživanje izvora iz kojih se građani Loznice informišu pokazuje da se Lozničani okreću ka internet portalima i informisanju preko društvenih mreža. 43,1% ispitanika informiše se u poslednje vreme preko Facebook-a, drugo mesto zauzima internet portal Loznica INFO sa 12,6%, dok su tek na trećem mestu Lozničke novosti sa 9,8% poverenja. Tek na četvrtom i petom mestu su dve Lozničke televizije, RTV Lotel sa 8,5% i RTV Podrinje sa 7,7%.

Prema istraživanju BIRN-a od 2012. do 2014. godine Grad Loznica je medijima za prenose Skupštine grada i informisanje stanovništva isplatio 58.738.658,70 dinara. Međutim, istraživanje nije obuhvatilo i izdvajanja javnih preduzeća i ustanova koja se gotovo sva reklamiraju na lokalnim medijima, iako za to nema tržišnog opravdanja jer se radi o monopolistima. Iznos po jednom godišnjem ugovoru o oglašavanju kreće se u proseku oko 100.000 dinara po preduzeću i ustanovi, što je još jedan flagrantan primer zloupotrebe javnih para zarad ostvarivanja političkog uticaja na lokalne medije.

RTV Lotel bez sumnje je pod kontrolom vladajuće SNS i aktuelnog gradonačelnika Vidoja Petrovića, čiji je uticaj vidljiv i na RTV Podrinje. Svoj interes na ovim medijima jasno ostvaruje i SPS. RTV Lotel je zatvorena za obaveštenja o stranačkim aktivnostima većine stranaka, dok se na RTV Podrinje svaki minut naplaćuje 5.000 dinara.

Šabac – pod kontrolom Dušana Petrovića

Ništa bolja situacija nije ni u komšiluku samo 50 km dalje. Nekada regionalno javno preduzeće RTV Šabac i regionalna novina „Glas Podrinja” u poslednjem talasu privatizacije, kupljeni su od strane firme „In tehnik”, koja je samo godinu dana ranije, gle čuda, dobila posao rekonstrukcije zatvorenog bazena u Šapcu vredan skoro 3 miliona eura. Iako se to za sada ne primećuje u uređivačkoj politici ovih eminentnih medijskih kuća, gotovo je jasno da su one stavljene pod direktan uticaj u Šapcu vladajuće stranke Zajedno za Srbiju Dušana Petrovića. U prilog ovoj tvrdnji govori i podatak da je „novi” vlasnik za direktora RTV Šabac imenovao Ljubomira Podunavca koji je tu funkciju obavljao dugi niz godina i dok je RTV Šabac bila javno preduzeće, pod kontrolom tada vladajuće DS.

Slobodno i nezavisno novinarstvo nestaje polako ali sigurno u Zapadnoj Srbiji. Lokalni mediji zahvaljujući nedorečenim zakonima, njihovoj nakaradnoj primeni i kaubojskoj privatizaciji postaju instrumenti privatnih interesa i politika, a sve su manje servisi u službi lokalne zajednice. Da se razumemo, sloboda i nezavisnost ne zavise samo od fizionomije lokalnih vlastodržaca, već i od spremnosti i volje urednika i novinara da se izbore za svoju profesionalnu slobodu i integritet. Jer je noć, noć, noć, noć…totalni je mrak…ništa se više ne vidi u tami….

 

Dalibor Loznica,

koordinator pokreta Dosta je bilo za Loznicu

 

Povezani tekstovi:

Braničevo – aplauzi i politika „ne talasaj“

RTK Prodat kao vreća krompira

Obrenovac – podmićivanje poslušnih

Dosta je bilo

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • “Lozničani okreću ka internet portalima i informisanju preko društvenih mreža. 43,1% ispitanika informiše se u poslednje vreme preko Facebook-a, drugo mesto zauzima internet portal Loznica INFO sa 12,6%, dok su tek na trećem mestu Lozničke novosti sa 9,8% poverenja. Tek na četvrtom i petom mestu su dve Lozničke televizije, RTV Lotel sa 8,5% i RTV Podrinje sa 7,7%.”
    55% preko neta. Tu je tačka prodora DJB.

  • Dovođenje medijske sfere u red i pristup informacijama za sve građane jedan je od najprečih zadataka po dolasku na vlast pokreta DOSTA JE BILO. To treba tako zacementirati zakonskim odredbama da nam se ovakva medijska blokada više nikad ne dogodi. Kako će neko za nekog glasati, ako nije bio u prilici da se upozna sa njegovim programom. Kako neko može da iskristališe i izbrusi svoj stav ako ne čuje i drugačije mišljenje. Jedan od mojih omiljenih citata u vezi s ovim glasi: “Neinformisan čovek je zaveden čovek”.

  • Prioritet je obrazovanje. Kada su gradjani (politicki) obrazovani, sve medije u Srbiji moze drzati licno Vucic–nece biti vazno.

  • PA LJUDI VUČIĆ NE GASI MEDIJE, ON IH SAMO, SVOJIM RAZNIM MEHANIZMIMA I INSTRUMENTIM, KOJE JE NAUCIO JOŠ KOD MILOŠEVIĆA I ŠEŠELJE, DOVEDE DO TOGA DA SE SAMI UKINU.
    PA NI ZA SAMOUBISTVA LJUDI VUČIĆ NIJE KRIV, ON JE SAMO DOVEO NACIJU U STANJE DA LJUDI DIGNU RUKE NA SEBE.