Наши грађани обично почну да размишљају о порезу на имовину тек када им стигне опомена за плаћање и то увећана за позамашну камату. За све нас пореске обвезнике, посебно су интересантне одредбе члана 5. и 6. Закона о порезу на имовину, у којима се одређује пореска основица, стопа амортизације и вредност непокретности која је предмет опорезивања.
Мало ко зна да скупштина јединице локалне самоуправе утврђује висину стопе амортизације непокретности, сваке године у децембру месецу. Тада је, углавном, обиман дневни ред и ова тематика врло често промакне пажњи грађана. Неретко, ово ни не буде на дневном реду скупштина, а Закон предвиђа да се, у случају недоношења одлука о стопи амортизације или необјављивања, грађанима за ту годину, основица за обрачун пореза, рачуна без умањења за стопу амортизације.
Не може се очекивати да сви знају прописе и да се сами боре за социјалну правду. Држава је та која је дужна да брине о интересима својих грађана, а не да се доносе нејасни и неразумљиви закони који су предмет манипулација партија на власти.
Почиње нова фискална година и није на одмет упозорити на чл. 39. ст. 2. Закона о порезу на имовину, у коме је одређено да се до доспелости пореске обавезе, по решењу о утврђивању пореза на имовину за пореску годину, плаћа аконтативно – у висини обавезе за последње тромесечје претходне пореске године.
На износ аконтација које нису плаћене у наведеном року, обвезник је дужан да плати камату која се обрачунава у складу са законом којим се уређује порески поступак и пореска администрација (рок за прво тромесечје је 15.02.).
Ово је у супротности са Законом о облигационим односима, где је прописано да се камата обрачунава од дана доспелости обавезе. Дакле, на овај начин, наметнутим посебним законом, партије на власти обезбеђују прилив средстава и кроз камату на аконтацију, па неефикасни порески органи не морају ни журити са решењем о утврђивању пореза на имовину. Већ је постало правило да се решења достављају грађанима кад прође и половина календарске године.
Неажурност и несавесност у раду пореских органа огледа се посебно у случајевима када обвезник преплати порез по аконтацији. Тада му порески орган тај износ урачунава за наредни квартални период. У случају да се тражи повраћај, то траје јако дуго, а ако се и добије новац назад, то је износ без обрачунате камате! У обрнутом случају, када грађани дугују, порески органи урачунавају посебну стопу камате, која није утврђена као законска затезна камата.
Уместо да се ради на модернизацији и професионализацији пореске администрације и подизања ефикасности рада на много виши ниво, ова СНС-СПС власт додатно погоршава стање, запошљавањем на најодговорнија места нестручне партијске “кадрове”, са купљеним дипломама маргиналних и компромитованих факултета.
Бирократизована и трома администрација мора да се пробуди, да буде у служби грађана, а не да само показује силу државе. Мора се увести пракса да решења о утврђивању пореза на имовину буду достављења до краја јануара за текућу годину, а не средином године. Камату треба урачунавати од дана уручења решења, јер по својој суштини и представља својеврсни облик фактуре.
Залажемо се за боље информисање грађана о висини дуга и камати.
Ово је посебно важно јер, даљом хармонизацијом законодавства и усвајањем стандарда земаља ЕУ, сви они који неизмирују редовно своја пореска задужења, неће моћи ни регистровати возила, добити путне исправе, лична документа и друга потребна уверења.
Покрет ”Доста је било – Саша Радуловић” се залаже за увођење реда и хармонизацију закона у области опорезивања, за поједностављену и социјално одговорну пореску политику, која ће бити у функцији развоја државе и штитити интересе својих грађана.
Живко Курјачки мастер економије,
координатор покрета Доста је било, Нови Сад
Nažalost, sećam se i gorih vremena za poreske obveznike. U doba “čupanja brkova” onim koji nemaju da plate porez, porez se za isti period potraživao dvaput, pa ko izgubi dokaz da je platio po prvom potraživanju, plaća ponovo.
Protivustavna zabrana registracije vozila ako postoji neki dug prema drzavi.Strasno!
Pa od lopova ne mozes ocekivati nista dobro.Sve su price ispricane.
Neka mi neko objasni zasto postoji porez na nekretninu? Gde treba ljudi u 21om veku da zive? U kartonskim kutijama?Jos da razumem da posotji na drugi stan,ali na onaj u kome se zivi je protiv razuma i logike.Placaju se porezi na prenos, PDV i sav taj novac se i ovkao trosi ovde. I gde je taj novac? Nemamo vise ni vojsku koju hranimo,a milioni placaju ovaj namet.
Poštovani g. Kurjački, sa svim napisanim ovde se slažem ali mi nije jasno kako vam je promakla glavna tema – PLJAČKA po osnovu obračuna osnovice poreza na imovinu. Mi u Srbiji zapravo i ne plaćamo porez na imovinu koju posedujemo jer od pre cca 2 god izmenjen je poreski zakon i umesto do tada važeće kategorije ‘tržišna vrednost m2 nepokretnosti’ uvedena je nova, LOPOVSKA I OTIMAČKA kategorija – ‘prosečna vrednost m2 u zoni’. I ranije su nas dve decenije pljačkali ali je prethodna kategorija bila prilično jasna u značenju i mogla se bar nekako osporavati. Zato su se banditi dosetili i ovom promenom osnovice praktično ONEMOGUĆILI SVAKO BUDUĆE OSPORAVANJE. Zone izmišljaju kako im se svidi, takodje izmišljaju i iznose te ‘prosečne vrednosti m2 u zoni’ tako da nema načina da bilo ko proveri kako je dobijen taj ‘prosek m2 u zoni’. Tako su npr ceo ‘krug dvojke’ u Bgd proglasili extra zonom poslovanja gde m2 vredi ‘prosečno’ 3.500 eura, bilo da se radi o decenijama praznom prostoru na bilo kom spratu i u bilo kakvom stanju u nekom od propalih tržnih centara ili pak da je u pitanju vrhunski lokal u srcu Knez Mihajlove. Prve vlasnike pljačkaju 3-4-5 puta više nego što prostor vredi ali pritom zato izgleda time i obilato pomažu svoje strateške saradnike na najboljim lokacijama gde m2 vredi realno na tržištu i po 30-40.000 eura. Posebno je kriminalna činjenica da poreska vlast ništa ne čini da prikupi podatke o vlasnicima koji nisu ni obuhvaćeni poreskom evidencijom i tako obuhvati porezom bar 30-40% ‘privilegovanih vlasnika’ koji imaju odavno imovinu za koju nikada nisu platili ni dinar poreza na imovinu!! Ovo odavno nije moja zemlja. Ovo je jedna nakaza i avet, zla kob svakom pristojnom i poštenom.
Kamatu treba “uračunavati” od dana uručenja rešenja? Zar g.Kurjački ne bi trebao da postoji rok od 15 dana od uručenja rešenja za plaćanje, pa tek onda da krene obračun kamate?
Protiv sam poreza za imovinu koja je za licno koriscenje. Treba uvesti lokalni porez za konkretnu listu stavki koje finansira opstina. Sa transparentnim sadrzijem i finansiranjem. Ljudi treba da budu svesni da oni sami finansiraju lokal, i sta i koliko, a ne da pare treba da dodju iz kofe koje kontrolise partokratija.
Slažem se porez na imovinu za lično korišćenje treba ukinuti odmah.
Poštovani gospodine Živko,
molim Vas da pročitate ovaj članak i napišete svoj komentar na njega:
http://peckopivo.com/2014/07/12/ministre-krsticu-zasto-ste-se-vratili-u-srbiju/
Unapred zahvalan,
Ivica Ignjatović