Naši građani obično počnu da razmišljaju o porezu na imovinu tek kada im stigne opomena za plaćanje i to uvećana za pozamašnu kamatu. Za sve nas poreske obveznike, posebno su interesantne odredbe člana 5. i 6. Zakona o porezu na imovinu, u kojima se određuje poreska osnovica, stopa amortizacije i vrednost nepokretnosti koja je predmet oporezivanja.
Malo ko zna da skupština jedinice lokalne samouprave utvrđuje visinu stope amortizacije nepokretnosti, svake godine u decembru mesecu. Tada je, uglavnom, obiman dnevni red i ova tematika vrlo često promakne pažnji građana. Neretko, ovo ni ne bude na dnevnom redu skupština, a Zakon predviđa da se, u slučaju nedonošenja odluka o stopi amortizacije ili neobjavljivanja, građanima za tu godinu, osnovica za obračun poreza, računa bez umanjenja za stopu amortizacije.
Ne može se očekivati da svi znaju propise i da se sami bore za socijalnu pravdu. Država je ta koja je dužna da brine o interesima svojih građana, a ne da se donose nejasni i nerazumljivi zakoni koji su predmet manipulacija partija na vlasti.
Počinje nova fiskalna godina i nije na odmet upozoriti na čl. 39. st. 2. Zakona o porezu na imovinu, u kome je određeno da se do dospelosti poreske obaveze, po rešenju o utvrđivanju poreza na imovinu za poresku godinu, plaća akontativno – u visini obaveze za poslednje tromesečje prethodne poreske godine.
Na iznos akontacija koje nisu plaćene u navedenom roku, obveznik je dužan da plati kamatu koja se obračunava u skladu sa zakonom kojim se uređuje poreski postupak i poreska administracija (rok za prvo tromesečje je 15.02.).
Ovo je u suprotnosti sa Zakonom o obligacionim odnosima, gde je propisano da se kamata obračunava od dana dospelosti obaveze. Dakle, na ovaj način, nametnutim posebnim zakonom, partije na vlasti obezbeđuju priliv sredstava i kroz kamatu na akontaciju, pa neefikasni poreski organi ne moraju ni žuriti sa rešenjem o utvrđivanju poreza na imovinu. Već je postalo pravilo da se rešenja dostavljaju građanima kad prođe i polovina kalendarske godine.
Neažurnost i nesavesnost u radu poreskih organa ogleda se posebno u slučajevima kada obveznik preplati porez po akontaciji. Tada mu poreski organ taj iznos uračunava za naredni kvartalni period. U slučaju da se traži povraćaj, to traje jako dugo, a ako se i dobije novac nazad, to je iznos bez obračunate kamate! U obrnutom slučaju, kada građani duguju, poreski organi uračunavaju posebnu stopu kamate, koja nije utvrđena kao zakonska zatezna kamata.
Umesto da se radi na modernizaciji i profesionalizaciji poreske administracije i podizanja efikasnosti rada na mnogo viši nivo, ova SNS-SPS vlast dodatno pogoršava stanje, zapošljavanjem na najodgovornija mesta nestručne partijske “kadrove”, sa kupljenim diplomama marginalnih i kompromitovanih fakulteta.
Birokratizovana i troma administracija mora da se probudi, da bude u službi građana, a ne da samo pokazuje silu države. Mora se uvesti praksa da rešenja o utvrđivanju poreza na imovinu budu dostavljenja do kraja januara za tekuću godinu, a ne sredinom godine. Kamatu treba uračunavati od dana uručenja rešenja, jer po svojoj suštini i predstavlja svojevrsni oblik fakture.
Zalažemo se za bolje informisanje građana o visini duga i kamati.
Ovo je posebno važno jer, daljom harmonizacijom zakonodavstva i usvajanjem standarda zemalja EU, svi oni koji neizmiruju redovno svoja poreska zaduženja, neće moći ni registrovati vozila, dobiti putne isprave, lična dokumenta i druga potrebna uverenja.
Pokret ”Dosta je bilo – Saša Radulović” se zalaže za uvođenje reda i harmonizaciju zakona u oblasti oporezivanja, za pojednostavljenu i socijalno odgovornu poresku politiku, koja će biti u funkciji razvoja države i štititi interese svojih građana.
Živko Kurjački master ekonomije,
koordinator pokreta Dosta je bilo, Novi Sad
Nažalost, sećam se i gorih vremena za poreske obveznike. U doba “čupanja brkova” onim koji nemaju da plate porez, porez se za isti period potraživao dvaput, pa ko izgubi dokaz da je platio po prvom potraživanju, plaća ponovo.
Protivustavna zabrana registracije vozila ako postoji neki dug prema drzavi.Strasno!
Pa od lopova ne mozes ocekivati nista dobro.Sve su price ispricane.
Neka mi neko objasni zasto postoji porez na nekretninu? Gde treba ljudi u 21om veku da zive? U kartonskim kutijama?Jos da razumem da posotji na drugi stan,ali na onaj u kome se zivi je protiv razuma i logike.Placaju se porezi na prenos, PDV i sav taj novac se i ovkao trosi ovde. I gde je taj novac? Nemamo vise ni vojsku koju hranimo,a milioni placaju ovaj namet.
Poštovani g. Kurjački, sa svim napisanim ovde se slažem ali mi nije jasno kako vam je promakla glavna tema – PLJAČKA po osnovu obračuna osnovice poreza na imovinu. Mi u Srbiji zapravo i ne plaćamo porez na imovinu koju posedujemo jer od pre cca 2 god izmenjen je poreski zakon i umesto do tada važeće kategorije ‘tržišna vrednost m2 nepokretnosti’ uvedena je nova, LOPOVSKA I OTIMAČKA kategorija – ‘prosečna vrednost m2 u zoni’. I ranije su nas dve decenije pljačkali ali je prethodna kategorija bila prilično jasna u značenju i mogla se bar nekako osporavati. Zato su se banditi dosetili i ovom promenom osnovice praktično ONEMOGUĆILI SVAKO BUDUĆE OSPORAVANJE. Zone izmišljaju kako im se svidi, takodje izmišljaju i iznose te ‘prosečne vrednosti m2 u zoni’ tako da nema načina da bilo ko proveri kako je dobijen taj ‘prosek m2 u zoni’. Tako su npr ceo ‘krug dvojke’ u Bgd proglasili extra zonom poslovanja gde m2 vredi ‘prosečno’ 3.500 eura, bilo da se radi o decenijama praznom prostoru na bilo kom spratu i u bilo kakvom stanju u nekom od propalih tržnih centara ili pak da je u pitanju vrhunski lokal u srcu Knez Mihajlove. Prve vlasnike pljačkaju 3-4-5 puta više nego što prostor vredi ali pritom zato izgleda time i obilato pomažu svoje strateške saradnike na najboljim lokacijama gde m2 vredi realno na tržištu i po 30-40.000 eura. Posebno je kriminalna činjenica da poreska vlast ništa ne čini da prikupi podatke o vlasnicima koji nisu ni obuhvaćeni poreskom evidencijom i tako obuhvati porezom bar 30-40% ‘privilegovanih vlasnika’ koji imaju odavno imovinu za koju nikada nisu platili ni dinar poreza na imovinu!! Ovo odavno nije moja zemlja. Ovo je jedna nakaza i avet, zla kob svakom pristojnom i poštenom.
Kamatu treba “uračunavati” od dana uručenja rešenja? Zar g.Kurjački ne bi trebao da postoji rok od 15 dana od uručenja rešenja za plaćanje, pa tek onda da krene obračun kamate?
Protiv sam poreza za imovinu koja je za licno koriscenje. Treba uvesti lokalni porez za konkretnu listu stavki koje finansira opstina. Sa transparentnim sadrzijem i finansiranjem. Ljudi treba da budu svesni da oni sami finansiraju lokal, i sta i koliko, a ne da pare treba da dodju iz kofe koje kontrolise partokratija.
Slažem se porez na imovinu za lično korišćenje treba ukinuti odmah.
Poštovani gospodine Živko,
molim Vas da pročitate ovaj članak i napišete svoj komentar na njega:
http://peckopivo.com/2014/07/12/ministre-krsticu-zasto-ste-se-vratili-u-srbiju/
Unapred zahvalan,
Ivica Ignjatović