Ауторски текст Јужна Србија Саопштењe

Оптимизација бирократије

Процес који је захтевао троје људи и трајао 5-10 минута, након наше оптимизације захтева једну особу и траје до 90 секунди. Остали, уместо што се баве исцрпљујућом бирократијом, сада могу да се посвете другим активностима из предизборне кампање, или приватним обавезама.

Србија је земља бирократије. Све што може и што се у већини успешних земаља ради брзо и лако, код нас је компликовано. Већ смо загазили добро у другу деценију 21. века. И шта у Србији рецимо ради неко ко скупља потписе за изборне листе.

Постоје три различита формулара (један за републику, један за град и један за општину). Потребна су по два примерка сваког од њих (треба нам и индиго, али не било какав, већ само плаве боје – тако држава налаже).

Сваки симпатизер треба да се потпише на свих 6 примерака, плус да потпише на још 3 места код судског писара. Дакле, укупно 9 потписа.

Да видимо која поља попуњавамо за једног потписника, као и колико пута их има на ова 3 листа папира.

Ime i prezime 12 puta (po 2 puta na svakom obrascu)
Adresa 12 puta (po 2 puta na svakom obrascu)
JMBG 6 puta (od toga dva u tačno definisanim kvadratićima)
Datum rođenja 6 puta
Broj lične karte 6 puta
Mesto i datum 10 puta

Ужасно много писања и понављања.

Срећом, удружење “Доста је било Ниш” има неколико програмера који су уочили сјајну прилику да искористе своје вештине и аутоматизују процес. Искористили су Адобе Ацробат и уз мало програмирања, цео процес свели на укуцавање следећих података:

Име и презиме

Адреса

ЈМБГ

Број личне карте

Наравно, све по једном. Датум рођења се аутоматски генерише из ЈМБГ-а. Данашњи датум такође аутоматски. Сва поља која се понављају се исто аутоматски попуњавају. Пребацивање између поља вршимо притиском на тастер “таб”, јер је много брже него мишем.

Након тога, форме иду на штампу. Нема више проблема са лошим рукописом или грешкама у писању.

Процес који је захтевао троје људи и трајао 5-10 минута, након наше оптимизације захтева једну особу и траје до 90 секунди. Остали, уместо што се баве исцрпљујућом бирократијом, сада могу да се посвете другим активностима из предизборне кампање, или приватним обавезама.

Замислимо само како би наши градови функционисали да су у управама и јавним предузећима људи који креативно и брзо решавају проблеме, а уз то и праве уштеде. Замислите када би нам градоначелници имали овакве визије решавања проблема и екипу професионалаца око себе.

Управо ово „Доста је било“ планира да уради са целом нашом земљом. Сечемо бирократију, убрзавамо Србију, ослобађамо грађане.

 

Милош Бошковић,

координатор “Доста је било Ниш” за градску општину Медијана  и носилац листе за градске изборе у Нишу

Доста је било

Доста је било

22
Оставите коментар

avatar
2500
15 Comment threads
7 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
14 Comment authors
ZoricaSizifMiloš CvjetkovićМилош Бошковићgoran Recent comment authors
најновији најстарији
SELIM
Гост
SELIM

DODUSE VAN OVE TEME ALI ISTINITO!AKO U ZEMLJI SRBIJI DUGUJES PARE BANCI I ONA TE TUZI NE MOZES DA REGISTRUJES AUTOMOMBIL.AJDE DA DUGUJES DRZAVI PA NEK BUDE!KO BUDE RESIO PROBLEM BIROKRATIJE U SRBIJI VLADACE DOVEKA!

Miloš
Гост
Miloš

Drago mi je da je neko na vreme ovog puta mislio na ovo. Čuvajte fajlove i probajte da isparsirate informacije u CSV, jer to se predaje izbornim komisijama. Na prošlim izborima najveći problem su bili nevalidni i nedostajući jmbg-ovi (što zbog pogrešnih cifara, što zbog datog potpisa drugim strankama) i samo prekucavanje podataka u elektronsku formu. Sećam se da smo dobijali potpise iz cele Srbije sa odgovarajućim fajlovima. Ti fajlovi su bili na ćirilici, latinici, internetici, u xls-u, csv-u, doc-u, sa O slovom umesto nulama u jmbg-u itd. Obavezno deduplicirajte podatke, ako sastavljate više fajlova.

goran
Гост
goran

Milošu sve čestitke za ovo! Ono što bih dodao, nema nikakvog smisla da budu tri papira u po dva primerka. Dovoljan bi bio jedan papir (u 2 primerka) na kome bi se, pored upisa osnovnih podataka, zaokružilo kome se daje podrška – Narodna skupština, Grad, Opština, Pokrajina, … a verujem da sigruno ima i još pametnijih načina da se smanji ova papirologija.

Ненад
Гост
Ненад

Свака част. Може и да се скроз аутоматизује за грађане који имају чиповане личне карте.

Žarko Prodanović
Гост
Žarko Prodanović

TAKO SE TO RADI.
TO JE RAZLIKA IZMEĐU NJIH (I POZICIJA I OPOZICIJA) I NAS KOJI JOŠ UVEK IMAMO VOLJE I NADE DA NEŠTO PROMENIMO.

Ivan N.
Гост
Ivan N.

To je vać jenom pokušano.
Vlada Zorana Đinđića je učestvovala sa 3,5 miliona € u elektronsloj instalaciji drzavne uprave i javnih preduzaća srbije ostalo je donirala EU.
Oprema je stigla i godinama neraspakovana ležala u magacinima danas se ne zna gde je.
Šta se to dogodilo da je elektronsko umarežavanje držane administracije kao projekat propalo?
Stvar je banalnog karaktera.
Videvši da je Etonija uvela E- upravu i da su državni službenici morali da se prekvalifikuju, uzmu otpremnine ili penzionišu, naši birokrate uvuđaju da 6 hiljada služvenika državne birokratije mora da izgubi državne benefita stvar zaustavlja.
Narod bi iz kuće sve obavljao, plaća ihfo stan, vadi krštenicu,ličnu kartu, plaćao struju, vodu, porez i ne bi trebao da ide u Opštinu, distrivuciju da čeka u beskrajnim redovima i gubi vreme. dobra namera biva zaustavljena.
Sve je isto smo njega nema.
Tuga

Betelgeuse .
Гост
Betelgeuse .

Читам и не верујем. Иване Н., а зашто да се вади крштеница онлине или физички? Коме да је даш кад „је извадиш“? То не могу да укапирам још. Ја сам још пре много година аргументовао да је глупост узимати од државе нешто да би тој истој држави, само на другом шалтеру то исто дао! Заиста не желим да попујем и не желим да испадне да „се хвалим“, јер ово није мој изум и ја немам никакве заслуге, али желим да поделим с вама. Ево: Живим у Данској и: 1. овако плаћам СВЕ сталне, (било да су месечни, тромесечни, полугодишњи) рачуне: – „пријавим“ рачун у банци, пре је било да се однесе, данас је онлајн (овлашћење за „буџет конто“). Након тога више с тим рачуном немам везе, банка директно добија рачуне и плаћа их с конта који сам ја одредио. Ја заузврат, добијам дигиталну верзију, потпуно исту као на папиру, коју могу да одштампам ако то желим. Дигиталне верзије рачуна и осталу „папирну“ комуникацију (пензија, општина, плата…), добијам на е-боксу (http://www.e-boks.dk/), врсти имејла (да приближим, мада није). Физичку (папирну) пошту НЕ ДОБИЈАМ (ако је стална) 2. Уколико је рачун једнократан, добијам га или преко е-бокса, или физички. Али, плаћам га онлајн. Како? На дну рачуна је број. На сајту банке одаберем „плаћање рачуна“, укуцам тај број на сајту (слика је потпуно иста као и физички рачун), потврдим са немИД, и рачун се плаћа тог датума који је назначен. 3. Можда је требало бити прво. У Данској је ЦПР број (ваш матични) све и свја. Уопште вам не треба друго осим тога, поготово у комуникацији са „државом“. састоји се из 6 (рођење) +4 цифре (010150-1111) где је 01 дан, 01, јануар, 50 година и 4 само ваше цифре. 4. У Данској НЕ ПОСТОЈЕ (за сада) личне карте. Ако треба да потврдите негде идентитет (рецимо ако преузимате пакет у пошти – које иначе не постоје више у класичном облику – могу вам затражити „нешто са сликом“: возачка дозвола, пасош… 5. Порез: У Данској свако плаћа СВОЈ порез, тако да свако може у две децимале да каже колико је пореза платио неке године. Ако питам просечног Србина, запосленог рецимо у фабрици колико је платио пореза у 2014., да ли ће ми моћи одговорити? На платној листи стоји бруто плата, па после по ставкама. На дну је нето плата а постоје рубрике где вам се кумулативно сабирају не само порези који је фирма уплатила, већ и пензија и остали подаци (да сад не ширим превише). Оно што је фантастично је да можете онлајн да уђете на своју пореску страницу (https://tastselv.skat.dk/) „укуцај сам“, где можете да исправите или додате неке суме (једном годишње – обрачун у марту). Обично је то „вожња“, дакле ако радите даље и возите се на посао, на тај део не плаћате порез, тако да вам се признаје делимично и бензин, путна карта и сл. Ако радите рецимо 30 км од места где живите имате: (30+30 -24)*2,05 дкк. и све то се множи са бројем радних дана. Прва 24 км се у Данској… Опширније »

Ivan N.
Гост
Ivan N.

@Betelgeuse
Nisam bio jasan,
U pravu ste, krštenicu ili bilo koji lični dokument dobijate u elektronskom obliku.
Pre par godina iz Hrvacke sam zatražio izvod iz matične knjige rođenih za jednu osobu i ona je stigla u elektronskom obliku.
Gde je navedeno da važi kao dokument za ličnu upotrebu korisnika.
Više bih voleo da sete prokomentarisali kako skloniti 6000 viška u državnoj upravi.
To je problem.
Pozdrav

goran
Гост
goran

Betelgeuse, Hvala za ovaj tekst!

Betelgeuse .
Гост
Betelgeuse .

Иначе, потпуно ми је јасно зашто у Србији нису и не желе сад да уведу рутински функионишуће системе какав сам само делимично описао (јер има заиста много тога, а ја немам превише времена).
Држава која је административно уређена није само брза и ефикасна, већ и онемогућава лоповлук, корупцију. Што је више дигитализована, то су могућности за крађе, проневере, прикривање – мање.
Да напоменем, нису ни све западне земље исто решиле административне послове, али су у сваком случају СВЕ много успешније од Србије, која то није ни започела. Оно што је чудно је да је свима јасно да се ово МОРА ЈЕДНОГ ДАНА РЕШИТИ. Једноставно, не може се преживети без тога! Битно је копирати најбоље. Данска је већ много година земља са најмање корупције на свету (управо проглашена за земљу најсрећнијих људи, а тако је 40 година уназад). УВЕРЕН сам да би одговарајуће данске институције веома радо помогле у увођењу проверених решења. Нисам веровао да је у Србији уопште могуће да неко о овоме пише, а камоли да ће се појавити неко као Саша и Покрет који по мом дубоком уверењу, желе да од Србије направе земљу у којој ће се радо живети и коју младост неће напуштати.

Ivan N.
Гост
Ivan N.

@Betelgeuse
Nisam video Vaš naredni prilog pa zato moja zadnja rečenica može da se briše.
P:S:
Radulovića podržavam ali to je dug put evolucije svesti građanstva. nekad i neko mora početi da postavlja ključna pitanja od kojih zavisi opstanak.

Zeka
Гост
Zeka

Predlog za još malo poboljšanja/ubrzanja procesa, čitač lične karte i automatsko učitavanje podataka, dakle preskače se i ukucavanje podataka. Rešenje kompletnog problema birokratije za deset minuta koda i hiljadu dinara uloženog u čitač kartica.

Милош Бошковић
Гост
Miloš

Imamo i čitač ličnih karata, ali nismo uspeli da odgonetnemo kako da sve to povežemo sa Acrobat-om. Svaka pomoć je dobrodošla 🙂

Sizif
Гост
Sizif

To je rutinska stvar za bilo kog programera, MUP ima ovaj njihov CELIK API, preko koga možeš da izvučeš podatke sa kartice, a ceo PDF možeš generisati programski i integrisati te izvučene podatke. Mi za generaciju PDF-ova koristimo SAP Crystal Reports, ali ima i daleko jednostavnijih rešenja (iText, i sl.)

Милош Бошковић
Гост
Miloš

Rešeno, pomogli nam Novosađani 🙂
Sad imamo i direktno čitanje sa lične karte i sve radi bez greške!

Marko
Гост
Marko

Bravo za akciju!
Da li ste možda mogli da ubacite čitač lične karte u proceduru i ubrzate proces za dodatnih 60sek?
Nije što je brže, već je tačnije jer nema prepisivanje podataka.

Naravno ovo bi važilo kod ljudi koji imaju lične karte sa čipom.

Samo razmišljam naglas.

Pozdrav

Goran
Гост
Goran

Vidim da na obrascu izjave birača ne koristite reč „Pokret“. Da li ste tako odlučili, ili vam je promaklo? Pitam, jer smatram da reč „Pokret“ jako podržava vaše ideje. Gospodin Radulović kaže da ćete vaš Pokret, nakon ulaska u Skupštinu, registrovati kao stranku. Da li tako mora, po trenutnim zakonima? Ako mora, da li će u nazivu stranke biti reć „Pokret“? Ako ne mora, zašto nameravate da osnujete stranku?

Goran
Гост
Goran

Vidim da na obrascu izjave birača ne koristite reč „Pokret“. Da li ste tako odlučili, ili vam je promaklo? Gospodin Radulović kaže da ćete vaš Pokret, nakon ulaska u Skupštinu, registrovati kao stranku. Da li tako mora, po trenutnim zakonima? Ako mora, da li će u nazivu stranke biti reć „Pokret“? Ako ne mora, zašto nameravate da osnujete stranku?

Miloš Cvjetković
Гост
Miloš Cvjetković

Svaka čast, jako prosto ali rešenje koje funkcioniše. A da li je software koji koristite legalan ?

Sizif
Гост
Sizif

Ако МУП не крене да наплаћује њихов АПИ, требало би да јесте. 🙂

Zorica
Гост
Zorica

Е не може то тако.Мора овако: Дођете у РФЗО (рецимо Н.Београд) па сачекате једно 2 сата да стигнете до шалтера на коме вам „љубазни“ службеник објасни да се захтеви за пластичне здравствене књижице предају у соби бр.5…А онда вам још „љубазнији“ службеник из собе број 5 објасни да ваша пластична здравствена књижица неће бити завршена једно три месеца,те је стога боље (за кога питам се ја) да ви дођете прво да оверите књижицу још једаред,па да онда дођете до собе број 5,где ће сад већ бити пристојан ред да се сачека једно 2 сата,а не да то завршите за тричавих 5 минута,па после да дођете ко зна где да ту исту књижицу преузмете ….и тако даље и тако даље……При том ником,и наглашавам НИКОМ од тих „љубазних“ и послом затрпаних службеника не пада на памет да на улазним вратима поставе обавештење где се предају захтеви за пластичне здравствене књижице, а када их замолита да то ураде гледају вас чудно са питањем у очима које гласи „да ли сте ви госпођо нормални“?А када их „не“нормална госпођа пита у чему је проблем и зашто то не може да се уради кажу није шеф ту и то не може…..И онда та „не“нормална госпођа тј. ја узме бели папир и оловку и напише обавештењњ,пошто мене одсуство њиховог шефа не спречава да то урадим, и залепи на улазна врата…..зато што је ово ЗЕМЉА СРБИЈА и ТО ТАКО МОРА…Па мора ли? Дивим се свакоме ко је имао стрпљења да овај „то тако мора“коменатар прочита до краја,а за Милоша и екипу програмера поздрав -волела бих да Вас је неко приупитао како ово што ефикасније и једноставније решити,али онда престаје да постоји разлог њиховог половања. Хвала на стрпљењу свима који су га имали.

Zorica
Гост
Zorica

…разлог њиховог постојања.