Autorski tekst Južna Srbija Saopštenje

Optimizacija birokratije

Proces koji je zahtevao troje ljudi i trajao 5-10 minuta, nakon naše optimizacije zahteva jednu osobu i traje do 90 sekundi. Ostali, umesto što se bave iscrpljujućom birokratijom, sada mogu da se posvete drugim aktivnostima iz predizborne kampanje, ili privatnim obavezama.

Srbija je zemlja birokratije. Sve što može i što se u većini uspešnih zemalja radi brzo i lako, kod nas je komplikovano. Već smo zagazili dobro u drugu deceniju 21. veka. I šta u Srbiji recimo radi neko ko skuplja potpise za izborne liste.

Postoje tri različita formulara (jedan za republiku, jedan za grad i jedan za opštinu). Potrebna su po dva primerka svakog od njih (treba nam i indigo, ali ne bilo kakav, već samo plave boje – tako država nalaže).

Svaki simpatizer treba da se potpiše na svih 6 primeraka, plus da potpiše na još 3 mesta kod sudskog pisara. Dakle, ukupno 9 potpisa.

Da vidimo koja polja popunjavamo za jednog potpisnika, kao i koliko puta ih ima na ova 3 lista papira.

Ime i prezime12 puta (po 2 puta na svakom obrascu)
Adresa12 puta (po 2 puta na svakom obrascu)
JMBG6 puta (od toga dva u tačno definisanim kvadratićima)
Datum rođenja6 puta
Broj lične karte6 puta
Mesto i datum10 puta

Užasno mnogo pisanja i ponavljanja.

Srećom, udruženje “Dosta je bilo Niš” ima nekoliko programera koji su uočili sjajnu priliku da iskoriste svoje veštine i automatizuju proces. Iskoristili su Adobe Acrobat i uz malo programiranja, ceo proces sveli na ukucavanje sledećih podataka:

Ime i prezime

Adresa

JMBG

Broj lične karte

Naravno, sve po jednom. Datum rođenja se automatski generiše iz JMBG-a. Današnji datum takođe automatski. Sva polja koja se ponavljaju se isto automatski popunjavaju. Prebacivanje između polja vršimo pritiskom na taster “tab”, jer je mnogo brže nego mišem.

Nakon toga, forme idu na štampu. Nema više problema sa lošim rukopisom ili greškama u pisanju.

Proces koji je zahtevao troje ljudi i trajao 5-10 minuta, nakon naše optimizacije zahteva jednu osobu i traje do 90 sekundi. Ostali, umesto što se bave iscrpljujućom birokratijom, sada mogu da se posvete drugim aktivnostima iz predizborne kampanje, ili privatnim obavezama.

Zamislimo samo kako bi naši gradovi funkcionisali da su u upravama i javnim preduzećima ljudi koji kreativno i brzo rešavaju probleme, a uz to i prave uštede. Zamislite kada bi nam gradonačelnici imali ovakve vizije rešavanja problema i ekipu profesionalaca oko sebe.

Upravo ovo „Dosta je bilo“ planira da uradi sa celom našom zemljom. Sečemo birokratiju, ubrzavamo Srbiju, oslobađamo građane.

 

Miloš Bošković,

koordinator “Dosta je bilo Niš” za gradsku opštinu Medijana  i nosilac liste za gradske izbore u Nišu

Dosta je bilo

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • DODUSE VAN OVE TEME ALI ISTINITO!AKO U ZEMLJI SRBIJI DUGUJES PARE BANCI I ONA TE TUZI NE MOZES DA REGISTRUJES AUTOMOMBIL.AJDE DA DUGUJES DRZAVI PA NEK BUDE!KO BUDE RESIO PROBLEM BIROKRATIJE U SRBIJI VLADACE DOVEKA!

  • Drago mi je da je neko na vreme ovog puta mislio na ovo. Čuvajte fajlove i probajte da isparsirate informacije u CSV, jer to se predaje izbornim komisijama. Na prošlim izborima najveći problem su bili nevalidni i nedostajući jmbg-ovi (što zbog pogrešnih cifara, što zbog datog potpisa drugim strankama) i samo prekucavanje podataka u elektronsku formu. Sećam se da smo dobijali potpise iz cele Srbije sa odgovarajućim fajlovima. Ti fajlovi su bili na ćirilici, latinici, internetici, u xls-u, csv-u, doc-u, sa O slovom umesto nulama u jmbg-u itd. Obavezno deduplicirajte podatke, ako sastavljate više fajlova.

  • Milošu sve čestitke za ovo! Ono što bih dodao, nema nikakvog smisla da budu tri papira u po dva primerka. Dovoljan bi bio jedan papir (u 2 primerka) na kome bi se, pored upisa osnovnih podataka, zaokružilo kome se daje podrška – Narodna skupština, Grad, Opština, Pokrajina, … a verujem da sigruno ima i još pametnijih načina da se smanji ova papirologija.

  • TAKO SE TO RADI.
    TO JE RAZLIKA IZMEĐU NJIH (I POZICIJA I OPOZICIJA) I NAS KOJI JOŠ UVEK IMAMO VOLJE I NADE DA NEŠTO PROMENIMO.

  • To je vać jenom pokušano.
    Vlada Zorana Đinđića je učestvovala sa 3,5 miliona € u elektronsloj instalaciji drzavne uprave i javnih preduzaća srbije ostalo je donirala EU.
    Oprema je stigla i godinama neraspakovana ležala u magacinima danas se ne zna gde je.
    Šta se to dogodilo da je elektronsko umarežavanje držane administracije kao projekat propalo?
    Stvar je banalnog karaktera.
    Videvši da je Etonija uvela E- upravu i da su državni službenici morali da se prekvalifikuju, uzmu otpremnine ili penzionišu, naši birokrate uvuđaju da 6 hiljada služvenika državne birokratije mora da izgubi državne benefita stvar zaustavlja.
    Narod bi iz kuće sve obavljao, plaća ihfo stan, vadi krštenicu,ličnu kartu, plaćao struju, vodu, porez i ne bi trebao da ide u Opštinu, distrivuciju da čeka u beskrajnim redovima i gubi vreme. dobra namera biva zaustavljena.
    Sve je isto smo njega nema.
    Tuga

  • Čitam i ne verujem. Ivane N., a zašto da se vadi krštenica online ili fizički? Kome da je daš kad “je izvadiš”? To ne mogu da ukapiram još. Ja sam još pre mnogo godina argumentovao da je glupost uzimati od države nešto da bi toj istoj državi, samo na drugom šalteru to isto dao!

    Zaista ne želim da popujem i ne želim da ispadne da “se hvalim”, jer ovo nije moj izum i ja nemam nikakve zasluge, ali želim da podelim s vama.

    Evo: Živim u Danskoj i:

    1. ovako plaćam SVE stalne, (bilo da su mesečni, tromesečni, polugodišnji) račune:
    – “prijavim” račun u banci, pre je bilo da se odnese, danas je onlajn (ovlašćenje za “budžet konto”). Nakon toga više s tim računom nemam veze, banka direktno dobija račune i plaća ih s konta koji sam ja odredio. Ja zauzvrat, dobijam digitalnu verziju, potpuno istu kao na papiru, koju mogu da odštampam ako to želim. Digitalne verzije računa i ostalu “papirnu” komunikaciju (penzija, opština, plata…), dobijam na e-boksu (http://www.e-boks.dk/), vrsti imejla (da približim, mada nije). Fizičku (papirnu) poštu NE DOBIJAM (ako je stalna)

    2. Ukoliko je račun jednokratan, dobijam ga ili preko e-boksa, ili fizički. Ali, plaćam ga onlajn. Kako? Na dnu računa je broj. Na sajtu banke odaberem “plaćanje računa”, ukucam taj broj na sajtu (slika je potpuno ista kao i fizički račun), potvrdim sa nemID, i račun se plaća tog datuma koji je naznačen.

    3. Možda je trebalo biti prvo. U Danskoj je CPR broj (vaš matični) sve i svja. Uopšte vam ne treba drugo osim toga, pogotovo u komunikaciji sa “državom”. sastoji se iz 6 (rođenje) +4 cifre (010150-1111) gde je 01 dan, 01, januar, 50 godina i 4 samo vaše cifre.

    4. U Danskoj NE POSTOJE (za sada) lične karte. Ako treba da potvrdite negde identitet (recimo ako preuzimate paket u pošti – koje inače ne postoje više u klasičnom obliku – mogu vam zatražiti “nešto sa slikom”: vozačka dozvola, pasoš…

    5. Porez:
    U Danskoj svako plaća SVOJ porez, tako da svako može u dve decimale da kaže koliko je poreza platio neke godine. Ako pitam prosečnog Srbina, zaposlenog recimo u fabrici koliko je platio poreza u 2014., da li će mi moći odgovoriti? Na platnoj listi stoji bruto plata, pa posle po stavkama. Na dnu je neto plata a postoje rubrike gde vam se kumulativno sabiraju ne samo porezi koji je firma uplatila, već i penzija i ostali podaci (da sad ne širim previše).
    Ono što je fantastično je da možete onlajn da uđete na svoju poresku stranicu (https://tastselv.skat.dk/) “ukucaj sam”, gde možete da ispravite ili dodate neke sume (jednom godišnje – obračun u martu). Obično je to “vožnja”, dakle ako radite dalje i vozite se na posao, na taj deo ne plaćate porez, tako da vam se priznaje delimično i benzin, putna karta i sl. Ako radite recimo 30 km od mesta gde živite imate: (30+30 -24)*2,05 dkk. i sve to se množi sa brojem radnih dana. Prva 24 km se u Danskoj odbijaju, pa ako živite 12 km od posla, nećete dobiti ništa po toj osnovi. Inače, po tom proračunu gore imate oko 2.000 evra na koje NE plaćate porez. Praktično, prevoz vam se skoro u potpunosti plaća. Sve ostalo, poresko dobija od respektivnih davalaca (firma u kojoj radite, banka i sl.). Nakon što ukucate i sačuvate eventualne promene, na ekranu dobijete sumu koju će vam ili vratiti ili ćete morati uplatiti i datum kada se to dešava. Sve to radite uz jutarnju kafu, u pidžami.

    6. NemID (lagani id). Od opštine, banke, besplatno dobijate karticu sa nem ID brojevima (možete dobiti i privesak za 100 dkk koji generiše nemid brojeve). Ima ih ukupno 150 na kartici. Nem id služi da biste se ulogovali na bilo koju stranicu koja to traži, ali prvenstveno lične: porez, banka, loto, osiguranja i mnogo mnogo drugih…Teško ga je falsifikovati jer kada se jednom ulogujete na jedan broj, taj broj je potrošen i nikad više se neće pojaviti. Dakle, šifra je uvek jedinstvena i vredi jednokratno. Kada vam na kartici ostane 20 brojeva, automatski vam šalju drugu, poštom. Ako ćete na odmor, možete naručiti do tri kartice, koje su vam sasvim dovoljne za mnogo duži period od odmora.

    Da završim. Ne sećam se kada sam poslednji put bio u banci. Ako odem, odem samo da kupim evre (dk ima dk krunu), i to je to. Ali i njih naručim preko sajta banke, pa odem dogovoreni dan i bez čekanja preuzmem novac.
    Ako bih ikada radio reformu državne uprave i uopšte sve ono na šta naš čovek ima primedbe u Srbiji a tiče se administriranja, bez ikakve dileme bih PRESLIKAO danski sistem! Ako kažem da je efikasan, slagaću. SUPER efikasan, stvoren da vam pomogne, olakša, ubrza!
    Izvinjavam se zbog predugačkog posta. Pozdrav.

    P.S. Zaboravih. U DK se automobil registruje samo jednom, kad ga kupite. Nov auto ne ide na tehnički prve 4 godine, a posle svake 2. Kada kupite nov auto, a i polovan, jedino što treba je da ga platite i preuzmete, sve administrativne poslove (registracija) obavlja prodavac. Vaše je da ga odvezete.

    • @Betelgeuse
      Nisam bio jasan,
      U pravu ste, krštenicu ili bilo koji lični dokument dobijate u elektronskom obliku.
      Pre par godina iz Hrvacke sam zatražio izvod iz matične knjige rođenih za jednu osobu i ona je stigla u elektronskom obliku.
      Gde je navedeno da važi kao dokument za ličnu upotrebu korisnika.
      Više bih voleo da sete prokomentarisali kako skloniti 6000 viška u državnoj upravi.
      To je problem.
      Pozdrav

  • Inače, potpuno mi je jasno zašto u Srbiji nisu i ne žele sad da uvedu rutinski funkionišuće sisteme kakav sam samo delimično opisao (jer ima zaista mnogo toga, a ja nemam previše vremena).
    Država koja je administrativno uređena nije samo brza i efikasna, već i onemogućava lopovluk, korupciju. Što je više digitalizovana, to su mogućnosti za krađe, pronevere, prikrivanje – manje.
    Da napomenem, nisu ni sve zapadne zemlje isto rešile administrativne poslove, ali su u svakom slučaju SVE mnogo uspešnije od Srbije, koja to nije ni započela. Ono što je čudno je da je svima jasno da se ovo MORA JEDNOG DANA REŠITI. Jednostavno, ne može se preživeti bez toga! Bitno je kopirati najbolje. Danska je već mnogo godina zemlja sa najmanje korupcije na svetu (upravo proglašena za zemlju najsrećnijih ljudi, a tako je 40 godina unazad). UVEREN sam da bi odgovarajuće danske institucije veoma rado pomogle u uvođenju proverenih rešenja. Nisam verovao da je u Srbiji uopšte moguće da neko o ovome piše, a kamoli da će se pojaviti neko kao Saša i Pokret koji po mom dubokom uverenju, žele da od Srbije naprave zemlju u kojoj će se rado živeti i koju mladost neće napuštati.

    • @Betelgeuse
      Nisam video Vaš naredni prilog pa zato moja zadnja rečenica može da se briše.
      P:S:
      Radulovića podržavam ali to je dug put evolucije svesti građanstva. nekad i neko mora početi da postavlja ključna pitanja od kojih zavisi opstanak.

  • Predlog za još malo poboljšanja/ubrzanja procesa, čitač lične karte i automatsko učitavanje podataka, dakle preskače se i ukucavanje podataka. Rešenje kompletnog problema birokratije za deset minuta koda i hiljadu dinara uloženog u čitač kartica.

    • Imamo i čitač ličnih karata, ali nismo uspeli da odgonetnemo kako da sve to povežemo sa Acrobat-om. Svaka pomoć je dobrodošla 🙂

    • To je rutinska stvar za bilo kog programera, MUP ima ovaj njihov CELIK API, preko koga možeš da izvučeš podatke sa kartice, a ceo PDF možeš generisati programski i integrisati te izvučene podatke. Mi za generaciju PDF-ova koristimo SAP Crystal Reports, ali ima i daleko jednostavnijih rešenja (iText, i sl.)

    • Rešeno, pomogli nam Novosađani 🙂
      Sad imamo i direktno čitanje sa lične karte i sve radi bez greške!

  • Bravo za akciju!
    Da li ste možda mogli da ubacite čitač lične karte u proceduru i ubrzate proces za dodatnih 60sek?
    Nije što je brže, već je tačnije jer nema prepisivanje podataka.

    Naravno ovo bi važilo kod ljudi koji imaju lične karte sa čipom.

    Samo razmišljam naglas.

    Pozdrav

  • Vidim da na obrascu izjave birača ne koristite reč “Pokret”. Da li ste tako odlučili, ili vam je promaklo? Pitam, jer smatram da reč “Pokret” jako podržava vaše ideje. Gospodin Radulović kaže da ćete vaš Pokret, nakon ulaska u Skupštinu, registrovati kao stranku. Da li tako mora, po trenutnim zakonima? Ako mora, da li će u nazivu stranke biti reć “Pokret”? Ako ne mora, zašto nameravate da osnujete stranku?

  • Vidim da na obrascu izjave birača ne koristite reč “Pokret”. Da li ste tako odlučili, ili vam je promaklo? Gospodin Radulović kaže da ćete vaš Pokret, nakon ulaska u Skupštinu, registrovati kao stranku. Da li tako mora, po trenutnim zakonima? Ako mora, da li će u nazivu stranke biti reć “Pokret”? Ako ne mora, zašto nameravate da osnujete stranku?

  • Svaka čast, jako prosto ali rešenje koje funkcioniše. A da li je software koji koristite legalan ?

  • E ne može to tako.Mora ovako: Dođete u RFZO (recimo N.Beograd) pa sačekate jedno 2 sata da stignete do šaltera na kome vam “ljubazni” službenik objasni da se zahtevi za plastične zdravstvene knjižice predaju u sobi br.5…A onda vam još “ljubazniji” službenik iz sobe broj 5 objasni da vaša plastična zdravstvena knjižica neće biti završena jedno tri meseca,te je stoga bolje (za koga pitam se ja) da vi dođete prvo da overite knjižicu još jedared,pa da onda dođete do sobe broj 5,gde će sad već biti pristojan red da se sačeka jedno 2 sata,a ne da to završite za tričavih 5 minuta,pa posle da dođete ko zna gde da tu istu knjižicu preuzmete ….i tako dalje i tako dalje……Pri tom nikom,i naglašavam NIKOM od tih “ljubaznih” i poslom zatrpanih službenika ne pada na pamet da na ulaznim vratima postave obaveštenje gde se predaju zahtevi za plastične zdravstvene knjižice, a kada ih zamolita da to urade gledaju vas čudno sa pitanjem u očima koje glasi “da li ste vi gospođo normalni”?A kada ih “ne”normalna gospođa pita u čemu je problem i zašto to ne može da se uradi kažu nije šef tu i to ne može…..I onda ta “ne”normalna gospođa tj. ja uzme beli papir i olovku i napiše obaveštenjnj,pošto mene odsustvo njihovog šefa ne sprečava da to uradim, i zalepi na ulazna vrata…..zato što je ovo ZEMLJA SRBIJA i TO TAKO MORA…Pa mora li? Divim se svakome ko je imao strpljenja da ovaj “to tako mora”komenatar pročita do kraja,a za Miloša i ekipu programera pozdrav -volela bih da Vas je neko priupitao kako ovo što efikasnije i jednostavnije rešiti,ali onda prestaje da postoji razlog njihovog polovanja. Hvala na strpljenju svima koji su ga imali.