Vojvodina Saopštenje

Zrenjanin: Grad da vrati bespravno od roditelja uzet novac

Odbornici pokreta Dosta je bilo u Skuštini Grada Zrenjanina inicirali su proširenje dnevnog reda sednice tačkom u okviru koje bi se diskutovalo o obavezi Grada da nadoknadi roditeljima štetu izazvanu nezakonito naplaćenim višim iznosima naknade za boravak deteta u vrtiću. Naravno, skuptinska većina na čelu sa SNS-om je odbila da se o ovoj temi raspravlja.

ljuljaske-swing-493710_1920

Cena boravka dece u vrtiću u Zrenjaninu nije bila u skladu sa zakonskim odredbama, a roditelji imaju pravo da traže naknadu štete. Ovo je pravni stav Vrhovnog kasacionog suda, kojem su se obratili osnovni sudovi, tražeći mišljenje radi ujednačavanja sudske prakse, a zbog velikog broja tužbi roditelja širom Srbije i različitih stavova sudija u pogledu pravnog osnova za ostvarivanje prava građana.

Kako čitamo u medijima vladajuća koalicija često spominje i naglašava koliko je bitno ulagati u obrazovanje i pospešivanje nataliteta, neke male stranke u okviru nje gotovo neprestano šalju saopstenja našem lokalnom listu kako se treba pomagati roditeljima i vise para trošiti na decu i školovanje, te je ovo izuzetna prilika da glasanjem za tačku dnevnog reda koju u okviru ove teme želimo da iniciramo pokažu da zaista to i misle, a ne da pišu saopštenja kako bi samo nesto pričali što godi uhu naroda. To bi bilo vrlo licemerno sa njihove strane…

Nezakonita naplata računa za vrtić odnosi se na period od 3. aprila 2010. do 31. decembra 2014. godine. Na uplatnicima su bili mnogo veći iznosi od zakonom propisanih 20 odsto od ekonomske cene.

Prema nekim računicama, roditelji bi na ime preplaćenih računa za četiri godine trebalo da dobiju između 150.000 i 300.000 dinara po detetu. I ne samo to, Grad bi morao u tom slučaju morao da plati i sudske penale koji svakako nisu zanemarljivi.

Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju (“Sl.glasnik RS” broj 18/2010) u članu 9. propisuje da jedinica lokalne samouprave osniva predškolsku ustanovu dok u članu 50. propisuje da roditelj deteta učestvuje u obezbeđivanju sredstava za ostvarivanje delatnosti predškolske ustanove u visini od 20% od ekonomske cene po detetu, a da odluku o visini cene donosi osnivač. Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (“Sl. glasnik RS”, broj 72/2009) u članu 155. propisuje način finansiranja delatnosti ustanove između ostalog da se sredstva za finansiranje utvrđuju na osnovu ekonomske cene, a bliže uslove i merila za njeno utvrđenje propisuje ministar. Članom 159. je između ostalog propisano da se u budžetu jedinica lokalne samouprave obezbeđuju sredstva za ostvarivanje delatnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja u visini od 80% od ekonomske cene po detetu dok je u članu 180. propisano da će se 6 odredbe člana 155. postepeno primenjivati počev od školske 2011/2012. godinu, a da će se odredbe člana 155. primenjivati na sve počev od školske 2014/2015. godine.

Opšte je poznata činjenica, kako iz medija tako i iz našeg neposrednog okruženja, da su mnogi roditelji ili staratelji dece koja su pohađala predškolski program od pet-šest godina unazad, plaćali mnogo veće iznose od zakonom propisanih čime su nesporno oštećeni nezakonitim radom (član 172. ZOO-a-ravno lice odgovara za štetu koju njegov organ prouzrokuje trećem licu u vršenju ili u vezi sa vršenjem svojih funkcija).
Imajući u vidu trenutno stanje i nespornu činjenicu da su svi roditelji ili staratelji sa predškolskom ustanovom zaključili ugovore o pružanju usluga na osnovu kojih je predškolska ustanova naplaćivala cene usluga roditeljima ili starateljima, a da je Grad, rešenjima utvrđivao visinu cena ovih usluga, to su dužni da naknade štetu za nezakonito plaćen viši iznos i predškolska ustanova i Grad. I u odnosu na predškolsku ustanovu i u odnosu na Grad, osnov potraživanja je naknada štete, a odgovornost je solidarna. Grad je za svaku kalendarsku godinu rešenjima utvrdio visinu mesečne cene usluga koju su korisnici plaćali predškolskoj ustanovi po zaključenim ugovorima. Radi se dakle o periodičnim novčanim davanjima koja dospevaju u jednakim vremenskim intervalima (mesečno), odnosno o povremenim potraživanjima iz člana 372. ZOO (zakon o obligacionim odnosima).

Kako je grad cenu ovih usluga utvrdio suprotno Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Zakonu o predškolskom vaspitanju i obrazovanju, odgovara korisnicima usluga po pravilima o naknadi štete iz člana 172. ZOO (nepravilan ili nezakonit rad).

U prilog gornjim tvrdnjama i pravu roditelja i staratelja na naknadu štete govori i Pravni stav Građanskog odeljenja Vrhovnog kasacionog suda, Spp 19/2015 od 9.2.2016. godine.

Pokret Dosta je bilo se zalaže za uvođenje reda, odgovornosti javnih službenika, merenje njihovih rezultata i strogo poštovanje zakona koji regulišu naročito funkcionisanje javnog sektora. Iz tog razloga nećemo odustati od potenciranja ovog pitanja u Skupštini Grada Zrenjanina.

Odbornička grupa

pokreta Dosta je bilo – Saša Radulović

u Skupštini Zrenjanina

 

DJB Vojvodina

DJB Vojvodina

Komentariši

Klikni ovde da postaviš komentar