Skupština je najviše predstavničko telo u kojem se donose najvažnije odluke za bolje uređenje društva i lakši život građana, bez obzira da li se radi o državi, pokrajini, opštini ili gradu. Očekivano je da se u tako važnom telu nađu ljudi koji su u stanju da ozbiljno i argumentovano govore o različitim temama. Ali, nivo vođenja politike se u Srbiji toliko srozao, da građani sve manje prate sednice skupština, a oni koji to još uvek čine, više i ne očekuju kvalitetne rasprave, već zabavu i jeftin cirkus.
Političke stranke kao da se trude da nivo rasprave u skupštinama bude što niži. One stranke koje očekuju da će biti u vlasti, na izborne liste stavljaju uglavnom „podizače ruku“ i „primače plata“, poslušnike, zaslužnu partijsku sirotinju i ponekog kavgadžiju poganog jezika, koji će se javljati za reč, ako je moguće što češće, onda kada treba vređati opoziciju i praviti pomenuti cirkus. Međutim, postoje i od javnosti skriveni, proceduralni načini za onemogućavanje onih poslanika koji bi želeli da ozbiljno rade. Poslednja sednica Skupštine AP Vojvodine, istina, prošla je samo delom u pristojnom tonu, ali nije prošla bez suptilnih metoda potkopavanja rada poslanika koje su sasvim u skladu sa Poslovnikom, ali ne i sa etikom.
Član 79. Poslovnika o radu Skupštine AP Vojvodine propisuje: „saziv za sednicu dostavlja se poslanicima najkasnije 10 dana pre dana određenog za održavanje sednice. Uz saziv se dostavlja materijal koji se odnosi na predlog dnevnog reda, ukoliko nije dostavljen ranije“. Saziv za 6. sednicu, zakazanu za sredu 28. septembar, sa tri tačke dnevnog reda – rebalans budžeta, razrešenje i imenovanje direktorke Pokrajinskog zavoda za ravnopravnost polova Prilog 1 – inicijalni dnevni red, stigao je na i-mejl adrese poslanika u ponedeljak 19. septembra oko podne. S obzirom da je to bio prvi radni dan posle vikenda, možemo reći da je stigao na vreme.
Međutim, u petak 23. septembra oko 17 časova, stigla je dopuna dnevnog reda sa čak 9 novih tačaka Prilog 2 – Dopuna 23.09. – o izmenama godišnjih programa fonda za lovstvo, fonda za šume, fonda za vode, korišćenja poljoprivrednog zemljišta, razvoja sela, zatim odluke o JP „Vode Vojvodine“, JP „Vojvodina šume“, o proceni vrednosti osnovnog kapitala JP „Vojvodinašume“ i o programu razvoja sporta. Na kraju, na samoj sednici poslanicima je podeljen novi dnevni red sa 13 tačaka , čak 10 više nego što je u prvom sazivu pisalo, s tim što se bez objašnjenja odustalo od razmatranja programa razvoja sporta, a po prvi put je ubačena tačka o uspostavljanju saradnje sa kineskom provincijom Hajnan.
Da bi se pripremili za pretres, poslanicima mogu zatrebati određeni dokumenti, ranije donete odluke i pravilnici, određeni podaci od pokrajinske Vlade, itd. Po članu 34. Odluke o Skupštini APV: „poslanik ima pravo i dužnost da bude blagovremeno i potpuno obavešten o svim pitanjima iz nadležnosti Skupštine, kao i pravo da traži obaveštenja koja su mu potrebna za obavljanje poslaničke funkcije od predsednika Skupštine, predsednika odbora i drugih radnih tela Skupštine, člana Pokrajinske vlade i funkcionera u drugim pokrajinskim organima i organizacijama“. Naravno, ovo pravo se ne može ostvariti u petak u 5 popodne, ni u naredna dva dana vikenda. Za utorak, dan pred skupštinu, zakazana je sednica Odbora za poljoprivredu, na kojoj se raspravljalo o 8 od 9 dopunskih tačaka, što znači da su poslanici, bar oni koji su želeli da se ozbiljno pripreme, imali za to samo jedan dan.
Kada je predsednik Odbora za poljoprivredu u svom obraćanju Skupštini ukazao na veliko kašnjenje u slanju materijala, potpredsednik Skupštine iz redova većine odgovorio je da je sve „urađeno u skladu sa poslovnikom“. Formalno, ovo jeste tačno – sednica jeste zakazana u roku, ali sa tri tačke dnevnog reda. O čemu će se sve na njoj raspravljati, poslanici nisu znali do samog njenog početka. Suštinski, vladajuća većina je zloupotrebila mogućnosti koje daje Poslovnik, i poslanicima uskratila vreme da se pripreme za sednicu.
Ni to nije bilo dovoljno. Na samoj sednici, većina je odlučila da se spoji nekoliko tačaka. Umesto po 5 minuta o svakoj temi, poslanici su to vreme na raspolaganju imali za sve teme zajedno. U tih 5 minuta, poslanik treba da raspravlja i o lovu, i o vodama, i o šumama, razvoju sela, i poljoprivrednom zemljištu, a to su možda i najvažnije teme za stanovnike Vojvodine.
Kada se poslaniku postavljaju prepreke u radu, makar bile „u skladu sa Poslovnikom“, u krajnjem rezultatu javnost se uskraćuje za važne informacije o problemima za koje očekuje rešenja. Možda je to i cilj – da javnost čuje što manje, da bude nedovoljno upućena, da se ućutka svaka kritika.
Poslanička grupa pokreta „Dosta je bilo“ u Skupštini APV odlučila je da o ovom maniru vladajuće većine više ne ćuti. Na kolegijumu održanom uoči sednice, pred svim predsednicima poslaničkih grupa i potpredsednicima Skupštine APV, Svetlana Kozić, predsednica poslaničke grupe pokreta „Dosta je bilo“ iznela je primedbu da neblagovremeno proširivanje dnevnog reda dopunskim tačkama i materijalima otežava rad poslanika. Na to je gospodin Ištvan Pastor, predsednik Skupštine APV odgovorio da poslanici, ako žele da postignu sve i pripreme se za sednicu, treba kasnije da legnu i ranije da ustanu i da je sve urađeno po Poslovniku. Svetlana Kozić je zahtevala da sve izrečeno na kolegijumu obavezno uđe u zapisnik.
Poslanici pokreta „Dosta je bilo – Saša Radulović“
u Skupštini AP Vojvodine
Komentariši