Vojvodina

Novi Sad: Urbanističko uništavanje grada

Bespravna gradnja koja dovodi do nekontrolisane i nerazumne izgradnje grada je karakteritična za Novi Sad. Organizovano i tolerisano neodgovorno ponašanje u urbanizmu i gradnji nastaje isključivo iz sumnjive sprege gradske vlasti i privatnog kapitala investitora. Novi Sad ni sa sadašnjom vladajućom većinom predvođenom SNS-om, kao ni sa prethodnom, ne prestaje da bude produkt nestručne i sumnjive urbanističko-planerske aktivnosti. Gradska većina promenila je zbog investitora čak i Generalni urbanistički plan kao i niz drugih urbanističkih akata. Urbanizam u Novom Sadu je “kapitulirao pred interesima kapitala”, kako tvrde stručnjaci. Vlast uporno podređuje površinu grada i život građana profitu investitora. Urbanizam, inače, mora biti zasnovan na opštem interesu i maksimalnom poštovanju prava građana.

gradiliste-construction-1210677_1920

Vatrogasci nemoćni pred izmenjenim urbanističkim planovima?

Opšti interes i građani nisu polazna osnova rada za gradsku vlast. Novi Sad se ne razvija na bazi kontrolisanog planiranja. Stanogradnja alarmantno dovodi do nedostatka parkinga, zelenih površina i pešačkih staza. Uočljiva su drastična odstupanja od plana parcelacije. Građani Novog Sada su permanentno ugroženi lošom i nekontrolisanom gradnjom. U pojedinim ulicama grada javni prostor je fizički blokiran od izgrađenih zgrada i pešačke staze su zbog takve uzurpacije jednostavno “nestale”. Na primer, građani u ulicama Marka Miljanova i Dušana Jovanovića (oko Saobraćajne škole!) na Podbari, Vršačke na Telepu, Slovačke na Rotkvariji, Bulevara cara Lazara i mnogim drugima, osećaju manjak bezbednosti i slobode kada su prinuđeni da se umesto po pešačkoj stazi kreću po putu gde cirkuliše motorni saobraćaj. Šta više, sve je veći broj mračnih ulica poput onih na Podbari zbog neulaganja u ulične rasvete, što takođe dodatno uliva nesigurnost kod građana. Nova Detelinara je poznata po nedostatku parking prostora, jer iako je tobože planirano po jedno parking mesto za svaki stan, izgleda nisu planirana parking mesta za kafiće koji su se u naselju pojavili, tako da stanari i gosti lokala jedni drugima otimaju prostor za vozila.

Apeli i žalbe građana rezultirali kupovinom 7 novih pauka!

Urušavanje urbanizma počinje i u izmenjenim urbanističkim planovima koji omogućavaju da se vrši gradnja solitera i spratnica preko deset spratova uprkos tome što vatrogasci u Novom Sadu nemaju potrebnu opremu za gašenje požara na zgradama višim od sedam spratova.1 Grad poslednjih godina doživljava i intenzivno rušenje objekata od kulturno-istorijske vrednosti koji su predstavljali integralni deo identiteta i lica grada. Srušena je zgrada nekadašnje Komunalne banke kako bi se na istom mestu sagradila zgrada od 13 spratova. Staro jezgro Novog Sada je presečeno. Tu je i još jedan problem parkiranja, ovoga puta u užem centru, a naročito u okolini Matice srpske. Na dopise, žalbe i peticije građana kojima se zahteva regulacija ovog problema gradska vlast je nema. Umesto da se ponude rešenja, grad tvrdi da ne može da ih pronađe, ali kupuje „pauka” – sedmog po redu ove godine!

Gradska vlast nema osećaj i potrebu za optimizaciju potreba građana. Ponaša se kao da nema zaposlene urbaniste i arhitekte u svojim institucijama. Sa druge strane, zaposleni u javnim gradskim preduzećima čije su nadležnosti upravo uređivanje i unapređivanje prostora kao i uređenje saobraćajnica u gradu, primaju najviše prosečne plate u Novom Sadu. Statistika od pre dve godine govori da je najveći prosek plata u Zavodu za izgradnju grada. Prosečno se po zaposlenom isplaćivalo oko 79.000 dinara.3 Notorni je i podatak da je u jednoj kancelariji Zavoda sedelo desetoro zaposlenih lica.4 Sveukupne negativne posledice su jasne – troškovi funkcionisanja grada povećavaju se na račun građana.

“Dosta je bilo” se zalaže za potpunu racionalizaciju, profesionalizaciju i postavljenje ljudi od integriteta u gradskim institucijama. Urbanističko-planska pravila neizostavno moraju određivati struka i potrebe građanskog života u gradu. U javnim preduzećima zaduženim za urbanizam i gradnju mora da postoji zabrana instaliranja partijskih kadrova spremnih na služenje investitorima i partijskom ćutanju. Pokret “Dosta je bilo” se posebno snažno zalaže da organi i funkcije gradske uprave koji na bilo koji način regulišu urbanizam ne smeju da budu u sprezi sa investitorima. Institucije u zbirnim proceduralnim radnjama zbog takve uslovljenosti kapitalom investitora zanemaruju kvaliternu urbanističku praksu. To govori da je sistem razgrađen i potpuno urušen. Umesto dosadašnjeg raspadnutog sistema, pokret “Dosta je bilo” zagovara ugradnju stručnosti, ekspertize i nezavisnosti u urbanističke-građevinske resore gradske vlasti. Neophodno je intenzivirati i nezavisnost inspekcijske kontrole. Modalitet kojim bi se očuvala garancija za odgovorno vršenje urbanističko-građevinskih poslova su javni konkursi i merenja učinkovitosti za kadrove koji moraju biti uspešni sa stanovišta stručnog i profesionalnog gradskog upravljanja. Politikama pokreta “Dosta je bilo” urbanizam i gradnja bi u celosti bili prilagođeni čitavoj gradskoj zajednici.

Odbro pokreta Dosta je bilo u Novom Sadu

DJB Vojvodina

Komentariši

Klikni ovde da postaviš komentar