Autorski tekst Saobraćaj Skupština

Transport opasne robe vazduhom neregulisan od 1. januara

Srbija od 1. januara neće imati nijedan zakon kojim se reguliše transport i nadzor transporta opasne robe u vazdušnom saobraćaju. Istovremeno, imaće zakon o transportu opasne robe koji ne određuje nijednu instituciju ili organ koji će nadzirati transport radioaktivnih materija.

jasmina-nikolic

Zakon o transportu opasne robe o kome se danas u skupštini vodi pretres, primenjuje se, kako kaže član 1, na transport opasne robe u drumskom, železničkom i unutrašnjem vodnom saobraćaju na teritoriji Republike Srbije. Reč je, dakle, o kopnenom saobraćaju, što je i logično pošto se Zakon donosi da bi se domaće zakonodavstvo uskladilo sa Direktivom Evropskog parlamenta i Saveta upravo o kopnenom transportu opasne robe.

Predlagač Zakona, Vlada Republike Srbije tako i navodi u obrazloženju Zakona (str. 58)

II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
Predlog zakona o transportu opasne robe (u daljem tekstu: Predlog zakona) sadrži nova rešenja u oblasti transporta opasne robe čiji je cilj da ovu složenu i važnu oblast saobraćaja približi standardima koji se danas primenjuju u Evropskoj uniji. Posledično, Predlogom zakona uređuju se uslovi za obavljanje unutrašnjeg i međunarodnog transporta opasne robe u drumskom, železničkom i vodnom transportu na teritoriji Republike Srbije, uslovi i obaveze koje treba da ispune učesnici u transportu opasne robe, zahtevi u odnosu na ambalažu, pokretnu opremu pod pritiskom i/ili cisternu, odnosno prevozno sredstvo namenjeno za transport opasne robe, uslovi za imenovanje tela koja ispituju i kontrolišu ambalažu, pokretnu opremu pod pritiskom i/ili cisternu, odnosno prevozno sredstvo namenjeno za transport opasne robe, uslovi za ovlašćivanje tela koja ispituju i kontrolišu prevozno sredstvo namenjeno za transport opasne robe, nadležnosti državnih organa i organizacija u transportu opasne robe, nadzor, kao i druga pitanja koja se odnose na transport opasne robe.

Zakon se dakle ne odnosi na vazdušni saobraćaj, pa se postavlja pitanje otkud onda u ovom zakonu i njegovom obrazloženju odredbe, i to važne, koje se tiču vazdušnog saobraćaja kad on nije područje primene ovog zakona?

Naime, u delu pet Zakona koji definiše Nadzor nad primenom zakona, u članu 61. predlagač definiše nadležnosti nad sprovođenjem ovog zakona i propisa donetih na osnovu ovog zakona za drumski, železnički i vodni, a zatim, neočekivano, u stavu 6, da će nadzor nad transportom opasne robe u vazdušnom saobraćaju, koji nije predmet zakona, vršiti organizacija nadležna za civilno vazduhoplovstvo. Odnosno, da će inspekcijski  nadzor (članu 62) nad transportom opasne robe u vazdušnom saobraćaju vršiti organizacija nadležna za civilno vazduhoplovstvo…

Nadzor nad transportom opasne robe u vazdušnom saobraćaju vrši organizacija nadležna za civilno vazduhoplovstvo.

Inspekcijski nadzor nad transportom opasne robe u vazdušnom saobraćaju vrši organizacija nadležna za civilno vazduhoplovstvo, preko vazduhoplovnog inspektora u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast vazdušnog saobraćaja.

Vazdušni saobraćaj se, nedosledo, pominje i u obrazloženju Zakona, na istoj strani na kojoj se kao područje primene definiše kopneni saobraćaj, svega 4 pasusa kasnije, gde predlagač proširuje područje primene i uključuje i vazdušni saobraćaj.

Konačno, Predlogom zakona domaće zakonodavstvo će se usaglasiti sa poslednjim promenama u ovoj oblasti nastalim usvajanjem izmena i dopuna potvrđenih međunarodnih sporazuma kojima se uređuje transport opasne robe u drumskom, železničkom, vodnom i vazdušnom transportu, vodeći računa da se prelaznim rokovima zaštiti domaća privreda u najvećoj mogućoj meri, poštujući obaveze iz ratifikovanih konvencija i procesa usaglašavanja domaćeg zakonodavstva sa propisima EU.

Pomislio bi čovek da se vazdušni saobraćaj u zakonu našao greškom, budući da se zakon naslanja na nekadašnji o transportu opasnih materijala i da je ostao iz neke prethodne verzije predloga zakona koji je uključivao i vazdušni. Da je vazdušni saobraćaj inicijalno bio u predlogu zakona vidimo i u radnom materijalu predloga zakona na sajtu Ministarstva od 12. novembra 2015. godine, dan pre početka javne rasprave.

RADNI MATERIJAL

ZAKON

O PREVOZU OPASNE ROBE

Deo prvi

  1. UVODNE ODREDBE

Predmet uređenja

Ovim zakonom se uređuju uslovi za obavljanje unutrašnjeg i međunarodnog prevoza opasne robe u drumskom, železničkom, vodnom i vazdušnom saobraćaju na teritoriji Republike Srbije, uslovi i obaveze koje treba da ispune učesnici u prevozu opasne robe, zahtevi u odnosu na ambalažu, pokretnu opremu pod pritiskom i/ili cisternu, odnosno prevozno sredstvo namenjeno za prevoz opasne robe, uslovi za imenovanje tela koja ispituju i kontrolišu ambalažu, pokretnu opremu pod pritiskom i/ili cisternu, odnosno prevozno sredstvo namenjeno za prevoz opasne robe, uslovi za ovlašćivanje tela koja ispituju i kontrolišu prevozno sredstvo namenjeno za prevoz opasne robe, nadležnosti državnih organa i organizacija u prevozu opasne robe, nadzor, kao i druga pitanja koja se odnose na prevoz opasne robe.

Javna rasprava je održana u skladu sa zaključkom Odbora za privredu i finansije 05 Broj: 011-12129/2015 od 12. novembra 2015. godine, i to u periodu od 13. novembra 2015. do 2. decembra 2015. godine.

Vazdušni saobraćaj je izbrisan iz Člana 1 i redom iz svih ostalih odredaba, njih dvadesetak, osim dve na koje sam ukazala: nadzor i incpekcijski nadzor.

Tabela o usaglašenosti s evropskim propisima koja se obavezno prilaže uz predlog Zakona nosi datum 10. decembar 2015, dakle pre javne rasprave, i u njoj i dalje stoji da je područje primene Zakona i vazdušni saobraćaj.

zakon-o-prevozu-opasne-robe-usaglasenost-eu

datum-izrade-tabele

Da podsetim, vazdušnog saobraćaja nema učlanu 1 Zakona koji je pred narodnim poslanicima u Skupštini. Ovu Tabelu predlagač prilaže kako bi zakonodavnom telu, Skupštini, pojasnio i stepen usaglašenosti ovog propisa sa evropskom regulativom. A kako, kad nije usaglašena ni sa tekstom predloga ovog Zakona?

Pomislio bi čovek, poslanik, da je u pitanju greška, nastala nepažnjom. Međutim, da nije u pitanju nikakva greška, objasnila je nadležna ministarka Zorana Mihajlović, tokom skupštinske rasprave, odgovarajući na ovo pitanje. Po njenom objašnjenju, pošto Zakon o vazdušnom saobraćaju ne reguliše transport opasne robe, ove dve odredbe su stavljene u ovaj zakon o kopnenom transportu (!) kako bi se i taj transport pokrio, pa će se posle izmenama i dopunama Zakona o vazdušnom to urediti. Do tada, znači, Srbija nema zakon koji se bavi transportom opasne robe vazdušnim putem. Bravo!

Ono što ministarka nije rekla, a rekla bih ja da sam dobila pravo na repliku, tj. normalan dijalog, jeste da ministarkino objašnjenje nije tačno jer je ispekcijski nadzor transporta opasne robe u vazdušnom saobraćaju regulisan Zakonom o transportu opasnog tereta. On pak prestaje da važi 1. januara 2017. odnosno primenom ovog Zakona. Pa tako zbog zakona koji ne obuhvata vazdušni saobraćaj prestaje da važi zakon koji obuhvata vazdušni saobraćaj i Srbija nema Zakon koji reguliše transport opasne robe vazdušnim putem. Koji će se zakon odnositi na prevoz opasne robe u vazdušnom saobraćaju ako to nije ovaj koji usvajamo, niti onaj koji prestaje da važi, a nema ni novog zakona koji je ministarka nagovestila? Biće nam dovoljne dve šture odredbe u zakonu koji ne obuhvata vazdušni saobraćaj.

Da stvar bude još gora, u obrazloženju Zakona se kaže da su u delu 5 definisane nadležnosti za primenu ovog zakona u drumskom, železničkom unutrašnjem vodnom saobraćaju, kao i prilikom transporta radioaktivnog materijala koji je u nadležnosti ministarstva zaduženog za poslove zaštite od jonizujućih zračenja. Predlagač je, međutim, to zaboravio da uradi, pa u član 61 nije uneo odredbu o tome koje je telo nadležno za primenu ovog zakona kod transporta radioaktivnog materijala. Utvrđuje nadležnost za vazdušni saobraćaj koji nije predmet zakona, a ne utvrđuje nadležnost za transport radioaktivnog materijala koji jeste predmet zakona.

Podnela bih amandman da sam videla. Nisam, jer je vreme za pripremu neizrecivo kratko. Predložila sam da se nadležni odbor sastane i podnese amandaman da se izmeni član 61 i član 62 na šta ima pravo po Poslovniku Narodne skupštine, član 157, stav 6.

Slažem se sa ministarkom da “možemo da priuštimo jasne zakone” i da, kako reče ministarka, “brljotine” nisu opcija.

mr Jasmina Nikolić
narodna poslanica
generalna sekretarka pokreta “Dosta je bilo”

Prilozi
Zakon o transportu opasnog tereta
Predlog zakona o transportu opasne robe
Predlog zakona o prevozu opasne robe – preuzet sa sajta Ministarstva (12.11.2015)

Povezan tekst
Direktorski udar na javno preduzeće

Komentar

Klikni ovde da postaviš komentar

  • To je rukopis mafije, znaci sada je svima jasno, drzava je postala poduzena ruka mafije….
    MI NEMAMO PRAVO DA CUTIMO, JEDINO RESENJE JE POBEDA.
    DO POBEDE