Autorski tekst Mediji

REM priprema četiri godine mraka u medijima

Prethodne nedelje gostujući na tv N1, Dušan Pavlović je rekao da će u slučaju pobede SNS na narednim izborima uslediti četiri godine mraka. Isto možemo reći i za elektronske medije ukoliko Goran Petrović, aktuelni zamenik predsednika Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM), ponovo bude izabran u to telo. Petrović je član ovog tela još od 2011. godine i svakako je imao mogućnost da spreči potpuno medijsko crnilo koje vlada od 2012. godine, nezapamćenu zloupotrebu medija u političke svrhe, kao i upliv najprimitivnijeg, najprizemnijeg i pogubnog medijskog sadržaja. A nije. Njegov reizbor treba da osigura sadašnju ulogu REM-a koji je čuvar političke kontrole vrha SNS nad elektronskim medijima.

ana-stevanovic

Da pojasnimo, Savet REM je telo koje vrši nadzor i kontroliše da rad medija bude u skladu sa zakonom, profesionalan i nezavisan. Ima devet članova koji bi trebalo da se biraju iz reda najuglednijih medijskih stručnjaka. Na žalost to nije tako, jer izbor prolazi kroz filter vladajuće većine u Skupštini koja u potpunosti obesmišljava osnovnu ideju REM-a. Očigledno namešten izbor Gorana Petrovića to dokazuje, kao i način na koji on brani kršenje zakona i negira kontrolnu ulogu REM-a u toku parlamentarnih izbora.

REM je na osnovu Zakona o elektronskim medijima imao obavezu da vrši nadzor nad radom pružalaca medijskih usluga tokom predizborne kampanje. U Pravilniku koji je objavljen na sajtu REM, između ostalog, je navedeno da se u kampanji ne sme zloupotrebljavati aktulena politička funkcija, da je obavezno da svi akteri izbora moraju biti ravnomerno zastupljeni, a izveštavanje o njima objektivno, nepristrasno i potpuno. Jasno je da su se ta načela besprizorno kršila, a dužnost REM bila je da ukaže i upozori medije na takvo ponašanje i zloupotrebe.

Nakon parlamentarnih izbora, REM je bio dužan da objavi izveštaj u kome bismo jasno videli koja politička stranka i koji funkcioneri su bili najzastupljeniji u programima televizija (sličan izveštaj objavio je Biro za društvena istraživanja i on je pokazao da je pokret Dosta je bilo bio ubedljivo najzanemareniji u medijima tokom predizborne kampanje). Nekadašnja članica Saveta REM Gordana Suša je izjavila da je imala uvid u sadržaj Izveštaja koji je pokazao da je u medijima bila favorizivana SNS. Ipak, taj izveštaj nije objavljen, očigledno je da se namerno skriva od javnosti, a u toku je čak i prizemno negiranje da je REM bio u obavezi da ga objavi. Goran Petrović je juče na sednici Odbora rekao da REM nije u obavezi da radi to merenje iako je čak i član Saveta REM-a Miloš Rajković rekao nedavno za Insajder da je REM postupao po zakonu i vršio kontrolu rada emitera tokom kampanje, a da rezultati te kontrole još nisu javni jer ne postoji zakonski rok u kom se izveštaj mora objaviti.

Brojni medijski stručnjaci i NUNS javno su pitali REM gde je izveštaj i zašto nije objavljen ni gotovo 8 meseci nakon izbora. Isto smo pitali i Gorana Petrovića juče, na odboru za kulturu. Nevešto, on je pokušao da taj izveštaj poistoveti sa izveštajem o medijskom oglašavanju političkih partija koji su dostavili Agenciji za borbu protiv korupcije. Ta dva izveštaja su sasvim drugačija, tim pre što izveštaj o oglašavanju predstavlja reklamne, plaćene poruke i to medijsko vreme je veoma jednostavno izračunati. Cins je juče objavio rezultate tog istraživanja i nekoliko medija prenelo je tekst, ali to ne amnestira Savet REM-a od obaveze da objavi izveštaj iz koga bi se videlo da li su mediji u svojim informativnim programima favorizovali pojedine stranke.

Pitala sam Gorana Petrovića da li je REM time pogazio odredbe Statuta imajući u vidu da je rad ovog tela javan (zanimljivo je da REM ni 2 godine nakon osnivanja nije doneo sopstveni Statut, već se služe Statutom nekadašnje Republičke radio – difuzne agencije), ili je prekršio Zakon o elektronskim medijima koji im nalaže nadzor nad radom emitera.

Zamerila sam mu što od jula 2015. godine ovo telo nije izreklo nijednu meru oduzimanja frekvencije onim medijima koji emituju sadržaje koji mogu naškoditi moralnom i emotivnom razvoju maloletnika, a imali su debele razloge za to. Odgovorio je da ne mogu da budu cenzori i da bi ogromne kazne morali da plate u slučaju potencijalnih tužbi. Pitala sam ga da li može uopšte da zamisli koja će biti cena koju ćemo kao društvo plaćati kad odrastu deca koja svoje detinjstvo provode uz rijalitije i druge medijske sadržaje najprizemnijeg kvaliteta, koja svoju ličnost, ponašanje i sistem vrednosti grade na osnovu toga. Odgovor nisam dobila.

Iako zamišljeno kao nezavisno i samostalno telo, Savet REM je sve suprotno od toga. Nije se ni oglasilo tokom predizborne kampanje kako bi ukazalo na masovnu zloupotrebu medija u političke svrhe, na upadljivo favorizovanje predstavnika aktulene većine i očigledno zanemarivanje pokreta Dosta je bilo. Nemajući hrabrosti da objavi izveštaj ni osam meseci nakon izbora, REM nema više nikakav kredibilitet niti legitimitet za kontrolu i nadzor nad radom emitera. Kako su sve izvesniji aprilski izbori na svim nivoima koji će se održati naredne godine, možemo upravo zahvaljujući Savetu REM da očekujemo još brutalniju zloupotrebu medija, neslućene pritiske na medijske radnike i strahoviti medijski linč političkih neistomišljenika.

dr Ana Stevanović
narodna poslanica
članica pokreta Dosta je bilo, Novi Beograd

Povezani tekst
Legitimitet REM-a osporen izborom partijskih poslušnika

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • Dobro je da DJB unapred vidi scenario kojeg će se vrlo verovatno pridržavati u potpunosti SNS i SPS. To daje vremena da se odredi strategija i taktičke mere za delovanje Pokreta (stranke) u takvim uslovima.
    1. Održati visok uticaj koji DJB ima na društvenim mrežama.
    2. Povezati se sa nezavisnim novinarima i njihovim udruženjima
    3. Pripremiti se za saradnju sa potpuno ili delimično otvorenim medijima jer takvih sada već ima
    4. Predvideti taktičke poteze za neutralisanje “blatoida” i njihovog uticaja. Ovde nije potrebno potrošiti veliku energiju jer ih se ne može pomaći ni za milimetar. Treba raditi na neutralisanju pre svega preventivnim objavljivanjem njihove reakcije ili delovanja. Naime, njihovo delovanje se sa sigurnošću može predvideti pa preventivno objavljivanje poništava “eksluzivnost i udarnost” njihovih vesti. Taj metod je prethodnih godina koristio “Blic” sa priličnim uspehom.
    5. Povezati se sa stranim i “stranim (bivša YU)” medijima. Ovi “strani” mediji koriste srpski jezik i široko su dostupni u Srbiji pa ih prati veći broj građana.