Ауторски текст Саобраћај

Лед је чврсто агрегатно стање воде

Тек што је започела планирана пауза у раду Скупштине Србије сусретосмо се са непланираном силом природе која некако увек изненади и затекне неспремне надлежне органе који би требало да брину о превентиви како би ублажили негативне последице те исте силе. Природа не зна за скупштинске планове и процедуре, није ни заинтересована за на брзину донете законе, не разуме се у штетне приватизације, јавно-приватно партнерство и концесије… Природа не прашта грешке, немар и незнање. Природа не прашта, а не треба да опросте ни грађани Србије.

Шта је то што грађани Србије не би требало да опросте ових мразних дана када је цео водоток Дунава залеђен, а није осликан лирском белином већ хаваријом и опасношћу од ледене стихије? Не треба да опросте чињеницу да су изложени опасности и штетним последицама природне силе које су могле да се избегну. Постоји читав низ државних институција које се баве овом проблематиком. Постоје Закони и правилници који регулишу ову област. Али чему закони и правилници кад их не спроводи законодавац. Чему Закон о водама кад га не спроводи Министарства пољопривреде, водопривреде и шумарства као и јавна предузећа одређена тим истим Законом да га спроводе. Чему Закон о пловидби и лукама на унутрашњим водама кад га не спроводи Министарство саобраћаја, грађевинарства и инфраструктуре? О чему су размишљали министри када су припремали те законе? О чему су размишљали посланици када су усвајали те законе по хитном поступку, незнајући да усвајање значи и обавезу поступања по Закону? Да ли су размишљали о техничком одржавању водних путева и интервентном одржавању? НЕ! Размишљали су о давању у закуп водног земљишта, о јавно приватном партнерству и концесијама везаним за водно земљиште у јавној својини. Размишљали су о добити од шљункара, приватизацији приобаља и лука, о таксама за пловне објекте. Размишљали су о продаји природних ресурса Србије.

Пут Закона о водама и пловидби на унутрашњим водама је дуг подједнако као и списак криваца за последице ледене стихије на Дунаву. Једина одбрана од леда је склонити се на време од леда. Време склањања од леда је време обуставе пловидбе. Обуставу пловидбе најављује Лучка капетанија Београда на основу своје стручне процене и на основу егзактних података којима располаже Републички хидрометеоролошки завод. Радно време Лучке капетаније је канцеларијско, осмочасовно. Радно време Дунава је у двадесетчетворочасовно. У тој неусклађености радних времена постаје упитно да ли је време обуставе пловидбе исправно. Неки сматрају да је прерано обустављена пловидба, неки да је прекасно, а Лучка капетанија Београд да је баш у правом тренутку. Све то је мање важно у односу на чињеницу да је у тренутку обуставе пловидбе инспекција дозволила да неки пловни објекти остану на Дунаву и то необезбеђени на начин како прописује Закон (сидрење са два сидра, везивање одређеним челичним сајлама и сл). Та иста инспекција која је дала дозволе за рад тим пловним објектима сад указује на чињеницу како нису прописано обезбеђени за лед. Поставља се питање, на основу чега су ти објекти добили дозволе ако не испуњавају прописане техничке услове. Да ли је требало да ти објекти, непосредно пре обуставе пловидбе, буду премештени у зимовник на Сави (зимовник је географски појам за територију на води где се склањају пловни објекти). Слика у оку пролазника је материјална штета као последица леда. Слика у оку стручних је страх за људе који су у тим истим објектима безбрижно славили јануарске празнике. Све у свему и слика са непокретним бродовима и разрушеним сплавовима замрзнута је као и површина Дунава.

Да би се слика одмрзла и бродови и барже покренуле по Дунаву чекали смо ледоломце из суседне Мађарске, а све у складу са вишедеценијским споразумом са Мађарском. Ледоломци из Мађарске се нису први пут у новијој историји Србије појавили на току Дунава у Србији али зато се наши ледоломци нису појавили први пут у новијој историји Србије 2012. године, као и сада. Наша два ледоломца “Вучево” и “Чакор” стоје укотвљени, оковани ледом још од времена једне неуспешне приватизације када је приватизована једна од највећих бродарских фирми “Херој Пинки”. За трећи, најновији ледоломац “Петроварадин”, не зна се на којим водама разбија лед. Све приватизације у Србији па и ова су рађене на штету грађана Србије, те тако обавеза разбијања леда на Дунаву није постала и обавеза новог власника. Дунав нема радно време и не интересују га претходне власти једнако као и данашња па ни да ли је приватизација извршена 2006. или 2011. године, он се леди по законима природе које једино надлежни за сигурну пловидбу, покушавају да игноришу.

Вода увек нешто носи. Како је лед само чврсто агрегатно стање воде, избацио је на обалу кривицу за немар, небригу и лоше газдовање водама. Испловили су нестручност, незнање и неискуство Министарства за саобраћај, грађевинарство и инфраструктуру, Министарства за пољопривреду, водопривреду и шумарство, Сектора за ванредне ситуације МУП-а као и свих инспекцијиских служби надлежних за воде и пловне путеве. Можда је потребно у новијој историји Србије формирати министарство за лед и последице од негативног дејства леда како би имали у низу још једно министарство које доноси законе које не поштује и ради на штету својих грађана. Можда нам “може помоћи само Бог“ како нас је за време поплава 2014. Године тешио и данас актуелни директор ЈП Србијаводе. Једно је сигурно, природа не прашта а не би требало да праштамо ни ми.

Соња Павловић
народна посланица
чланица покрета „Доста је било“, Нови Београд

ДЈБ Млади

ДЈБ Млади

5
Оставите коментар

avatar
2500
3 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
Jerrie DrakeMilaNeko drugiZabrinutidusko Recent comment authors
најновији најстарији
dusko
Гост
dusko

Svojim oglašavanjem na aktuelne događaje u Srbiji i način kako to radite upravo ilustruje zašto je opozicija nužan deo društva. Svojim preciznim, na određenu temu skoncentrisani javljanjem, nama koji smo zauzeti svojim brigama pa zato i ne sagledavamo linije vršenja vlasti, donošenje zakona i izvršavanja obaveza po zakonu, servirate sliku, sada aktuelne vlasti. Šire gledano, vlasti uopšte, nezavisno ko je vrši!
Međutim, umesto da je vlast zahvalna na ovako konkretizovanoj pomoći, u Srbiji pa i drugde, i umesto da popravlja navedene propuste koji su objektivne ili subjektivne prirode, ona krene đonom na opoziciju, uvredama, lažima, stranim i inim plaćenicima, mrziteljima AV, …. ukratko, na svaki način se posveti rušenju „opozicije“ da sačuva vlast i stvara sliku kao da opozicija nije izbor naroda nego neakih narodnih neprijatelja koje su instalsale neki „krugovi“ koji bi da ubacuju „klipove“ u …..što bi Ivica, zvani Miljacka rekao, protiv „državnih i nacionalnih“ interesa, deja vue!
Vlast mora da shvati da je i opozicija deo vlasti jer je produkt narodove volje. A opozicija mora da shvati da je tu po volji naroda i da mora precizno i konkretno da obavlja svoje poslanstvo kao što je u ovom primeru učinila narodna poslanica Sonja Pavlović kojoj se iskreno zahvaljujem za navedenu pokaznu vežbu!

Zabrinuti
Гост
Zabrinuti

Svaka čast autoru teksta i autoru komentara na tekst.

Neko drugi
Гост
Neko drugi

Ljudi, da li vi znate da je Srbija posedovala dva najbolja ledolomca na Dunavu, Cakor i Vucevo. Ta dva super broda su nekada bili u vlasnistvu firme Heroj Pinki i uvek sam ih vidjao na Dunavu kod Novog Sada dok sam bio u Srbiji. Da li se zna gde su sada ti brodovi? Kako je uopste moguce da su takvi brodovi nestali ili da su izbaceni iz upotrebe bez adekvatne zamene? Inace led nije naivna stvar. Led moze da napravi veliku stetu, da porusi mostove a ako hladno vreme potraje moze i branu Djerdap da ugrozi. Nadam se da ce otopliti, inace…

Jerrie Drake
Гост
Jerrie Drake

Još su u NS-u, u privatnom vlasništvu izgleda, havarisani i potreban im je remont. Ležaće usidreni dok ne istrule.

Mila
Гост
Mila

Da, svaka cast na tekstu!Treba znati cinjenicu da Srbija ima tri ( upotrebljiva / neupotrebljiva ) ledolomca a ,sada, placamo Madjarima dnevno vise od 500 e….“ima se – moze se“ ?!