Економија Преносимо

Губитак од 67 милиона евра: Вучићев сан о Ер Србији претворио се у катастрофу

Преносимо вам истраживање ОСИ групе, независне међународне истраживачке мреже коју чине новинари и експерти, о стању компаније Ер Србија.


Према финансијском извештају Ер Србије за 2014. годину, компанија је крај фискалне године дочекала у минусу од 67 милиона евра. У 2013. години Етихад Ервејс потписао је стратешко партнерство са Владом Републике Србије који је претходио формирању Ер Србије. Као последица, српски национални авио превозник ЈАТ Ервејс престао је да постоји. Александар Вучић који је покренуо, хвалио и залагао се за договор, слагао је о годишњим губицима компаније. ЈАТ је пословао неупоредиво боље него што то тренутно чини Ер Србија чији је негативни биланс у потпуности покривен из буџета Републике Србије. Само у 2014. години, Вучићева Влада је ”упумпала” 69.318.442,00 евра у Ер Србију. Да буде још горе, финансијски резултати Ер Србије држе се у тајности.

ГУБИТАК ОД 67 МИЛИОНА ЕВРА

Према финансијском извештају из 2014. године, ЕР Србија је завршила фискалну годину с губитком од 67 милиона евра.

”Нико није могао ни да сања тако добар уговор” – тврдио је председник Владе Александар Вучић у августу 2014. године.

Првог августа 2013. године, Етихад Ервејс, друга највећа авиокомпанија у УАЕ, потписала је широко стратешко партнерство са Владом Републике Србије које је подразумевало оснивање нове компаније – Ер Србије и гашење ЈАТ-а. Након скоро седамдесет година пословања, национални авиопревозник, некад и један од водећих у Европи, престао је да постоји.

Према уговору, Етихаду је припало 49% власничког удела у новој компанији укључујући и менаџмент током периода од пет година. Етихад и Влада Републике Србије требало је да инвестирају по 40 долара у нову компанију. Стране су се такође сагласиле да ће обе обезбедити даље финансирање у износу од 60 милиона долара.

ВЛАДИНЕ СУБВЕНЦИЈЕ У ИЗНОСУ ОД 70 МИЛИОНА ЕВРА

Нова компанија требало је да представља ”највећи инвестициони договор”, ”профитабилну компанију” и ”водећег авиопревозника у Европи”. Хвалећи приватизацију, председник Владе Александар Вучић је изјавио да очекује да Ер Србија постане профитабилна компанија кроз годину дана. Као резултат, у марту 2015. године, Ер Србија је објавила саопштење у коме се наводи профит од 2,7 милиона евра у 2014. години.

Било је јасно да ће Вучићева Влада, као и СНС, користити ове очигледно фабриковане податке. Такозвани профит је у суштини представљао директну интервенцију српске Владе. Назив једне колоне финансијског извештаја за 2014. годину гласи ”субвенције, грантови и донације”. Према тим подацима, негативни биланс Ер Србије у потпуности је покривен из буџета Републике Србије. За само годину дана, Вучићева Влада је ”упумпала” 69.318.442,00 евра у Ер Србију.

У суштини, 40 милиона долара обећаних од стране Етихада нису представљали инвестицију, већ кредитну гаранцију Владе Републике Србије. Према том договору, током 2017. године Етихад би требло да апсорбује сразмеран део пословних губитака (49%). Уколико компанија из УЕА одлучи да напусти пројекат Ер Србије, тада би грађани Србије покрили трошак од 40 милиона долара.

ВУЧИЋЕВЕ ЛАЖИ И ТАЈНЕ ЕР СРБИЈЕ

Још од 2014. године кад је тврдио да је ЕР Србија више од сна, Вучић је такође изјавио да се Србија суочава са годишњим губитком ЈАТ Аирwаyс у износу од 35 милиона евра.

То је била лаж. Некадашњи ЈАТ Ервејс је током читаве своје историје пословао одрживо боље него што то тренутно чини Ер Србија. Губитак од 67 милиона евра током 2014. године био је много гори него било која претходна година пословања компаније ЈАТ Ервејс. Пре него што је престао да постоји током 2013. године, ЈАТ је пријавио губитак од 7 милиона евра током 2009. године, 25,6 милиона у 2010. години, 30,4 милиона евра у 2011. и 32,6 милиона у 2012. години.

Ер Србија нема јавне финансијске извештаје. Њен финансијски извештај за 2014. годину познат је само неколицини људи. Обе компаније и Агенција за привредне регисте крше законе Републике Србије који се односе на обавезу објављивања годишњег финансијског извештаја у законски предвиђеном року. Ниједно једино државно тело није реаговало на ову ситуацију.

И на интернет презентацијама Ер Србије и Агенције за привредне регистре, последњи објављени финансијски извештај је онај који је објавио ЈАТ за 2013. годину.

”НОВО ЛИЦЕ СРБИЈЕ” ИЗГЛЕДА СУМОРНО

Уговор Ер Србије био је део Вучићевог договора са УАЕ. Лично је Александар Вучић објавио партнерство између српске Владе и Етихада. Првог августа 2013. године, стојећи поред Џејмса Хогана, председника и извршног директора Етихада, Вучић је најавио: ”Направили смо нешто што ће представљати ново лице и нови почетак за нашу земљу, нешто на шта ћемо бити поносни.” (Случајно, Џејмс Хоган је близак пријатељ Вучићевог лобисте, Лорда Тимотија Бела, оснивача компаније Bell Pottinger).

Шта ће се догодити са Ер Србијом у 2017. години? Према потписаном уговору између Владе републике Србије и Етихада, компанија може да рачуна на помоћ државе и субвенције све до 31. децембра 2016. године. Да ли ће Етихад покушати да избегне апсорбовање половине износа губитака Ер Србије? Хоће ли Ер Србија банкротирати?

Српски премијер и председнички кандидат Александар Вучић је једини који може да пружи одговоре на ова легитимна питања. Џејмс Хоган, други потписник овог договора, отпуштен је из Етихада на почетку ове године због ”слабих пословних резултата.”

Извор: Open Source Investigations

Коментари

Кликни овде да поставиш коментар

  • 2 miliona putnika vise, nek potrose po 100 evra, koliko je to novaca u obrtaju, JAT je imao sopstvene avione, koji su se raspadali, koliko je tih aviona danas u upotrebi, koliko kosta odrzavanje tih krseva.

  • Zanima me, da li će te i prevod teksta pod naslovom »How to change the mind of a Serbian nationalist – The case of UAE-backed Aleksandar Vučić« koji je inače objavio isti izvor, Open Source Investigations, objaviti kada za to dođe vreme ili možda ne.

  • ‘То је била лаж. Некадашњи ЈАТ Ервејс је током читаве своје историје пословао одрживо боље него што то тренутно чини Ер Србија.’

    Апсолутна глупост. Ова изјава је дискредивотвала читав чланак. Јат Ервејз се распадао и био је пред банкротом. Толико им је добро ишло да су имали свега 6 ваздухоплова у оперативном стању (4 Б737 и 2 Атр-72) пре него што их је преузео Етихад.
    Ер Србија никада није могла да стане на ноге јер је постављен неадекватан менаџмент а Вучић је наставио да се меша и да диктира корпоративну политику фирме (лет за Њујорк).

    На крају, ЈАТ Yugoslav Airlines је основан 1947. године а угашен је 2003. када је место њега отворен Jat Airways. Дакле ЈАТ и Јат су две у потпуности различите авио-компаније.

    • Dakle, ništa od toga nisu ni demantovali u članku ali si ti ipak skočio da ih napadneš. Nigde nisu rekli da je Jat poslovao idlično nego “održivo gledano bolje” tj pravio je MANJE loše poslovne rezultate.

  • Ovo katastrofalan izvor na koji se ne treba oslanjati.Nemam problema sa “prljavom kampanjom” ako je informacija tacna, ali na ovakvim stvarima se gubi legitimitet.
    1)Websajt OSI gurpe izgleda kao da je uradjen za 5 min, nema logo i ima neproporcionalno mnogo informacija o Vucicu.
    2)Ako OSI placa reklame na facebooku da blati Vucica, malo je verovatno da su to nezavisni novinari, nego neko vrsi politicku kampanju,
    3)Ako naprotiv vi placate facebook reklamni prostor kako bi sirili ovu neproverenu informaciju, to je neodgovorno, i ne razlikujete se od bilo kakvih blacenja INFORMERA.
    4)Pogledajte na sajtu OSI gde su se tagovali na google mapi pa razmislite da li to ima smisla.
    5)Ako mi ne treba da verujemo DW za poreska dugovanja Sase Radulovica, a pritom je to pouzdana organizacija, zasto bi verovali OSI?

  • Postovani,
    problem Jat-a je bilo uplitanje politike u rad kompanije, postavljanje politickih kadrova (nema potrebe da napominjem da su bili nesposobni; pa zar nisu I prodavci spo cipela dolazili na mesto direktora, a na mestima upravnog odbora se smenjivali bivsi radikali I sps-ovci, sadasnji nazadnjaci) na rukovodeca mesta, koji su nadalje birali poslusnike na niza rukovodeca mesta. Vremenom je kompanija urusena.
    Urusavanje nema veze sa avionima (tip I starost), jer isti I dalje lete.
    U temelje AirSerbia-e nisu ugradjeni mehanizmi da bi bila profitabilna.
    Ta kompanija je zamisljena za “ispumpavanje” novca iz srbije I tako ce ostati do njenog gasenja. Airserbia je marketing projekt na liniji mali-vucic I postojace dok marketing bude svrsishodan.

  • Članak je katastrofalan….”Ер Србија нема јавне финансијске извештаје. Њен финансијски извештај за 2014. годину познат је само неколицини људи. Обе компаније и Агенција за привредне регисте крше законе Републике Србије који се односе на обавезу објављивања годишњег финансијског извештаја у законски предвиђеном року. Ниједно једино државно тело није реаговало на ову ситуацију.” Upravo sam pogledala fin.izveštaje Er Srbije za 2015 godinu na sajtu APR! Čemu ovakve laži? Kad vidim ovako nešto, prođe me volja da komentarišem bilo šta…izgleda da i vama treba reći “DOSTA je bilo”!

  • Ali je ipak modernizovana flota, Air Serbia sada ima nove avione, drastično su uvećani prodaja karata i prihodi kompanije… to možete videti na ovom grafikonu: http://media.tangosix.rs/2016/08/Screen-Shot-2016-08-28-at-11.33.46-AM.png
    Glasao sam za DJB dva puta do sada, ali moram da kažem da ovaj put možda niste u pravu: stvari nisu BAŠ TOLIKO crne. Drastično su uvećani prihodi, a iz nekog meni nepoznatog razloga još drastičnije su uvećani i rashodi. Pre ovog dila Jat je prevozio manje od 1,5 miliona putnika godišnje, sada prevozi preko 2,5 miliona godišnje. Air Serbia raste brže od regionalnih konkurenata. I koliko je meni poznato, postoji neki plan koji predviđa da Air Serbia neće dobijati pomoć države u vidu subvencija više od 3 godine (ili već koliko), nakon toga KRAJ: nema više subvencija. Sve u svemu, potrebno je višedimenzionalno sagledavanje situacije, a ne stalno ponavljanje koliki je gubitak Air Serbia ostvarila. To svi znamo.