Autorski tekst Vojvodina Urbanizam

Urbana legenda o nadzornom odboru

NADZORNI ODBORI – KOJI TO NISU

Javnost je nažalost stvorila visok stepen tolerancije prema okolnosti da su javna preduzeća u Srbiji “legitiman” partijski plen i generator izvlačenja novca ka crnim fondovima političkih stranaka. Istovremeno stranački aktivisti se nagrađuju zapošljavanjem u njima i postavljanjem na upravljačke funkcije, ili gubitkom svega navedenog u slučaju vazalne nelojalnosti ili smenom vlasti. Ovo važi posebno za direktore i članove nadzornih odbora. Zakon o javnim preduzećima je februara 2016. uveo korporativna pravila i korporativno upravljanja u javnim preduzećima, kao jedan od “prioriteta od nacionalnog značaja”. Zakon je, u skladu sa ciljevima iz Prioritetnih strukturnih reformi, pokušao da uvede novine i unapredi stanje u tri segmenta: segmentu upravljanja i rukovođenja, segmentu strateškog i tekućeg planiranja i segmentu kontrole poslovanja javnih preduzeća. Zadržaću se na korporativizaciji javnih preduzeća. Zakon nije precizno naglasio odgovornosti za odluke, između osnivača, nadzornog odbora i menadžmenta. Linije odgovornosti, nadzora i kontrole, već u korenu i sistemski su postavljene tako da se odgovornost može lako relativizovati i prebacivati sa jednog subjekta na drugog, a u stvari da na kraju niko nije do kraja odgovoran, niti snosi konsekvence. Korporativno upravljanje se bazira baš na širokim ovlašćenjima i odgovornosti menadžmenta, a to ni zakon, a ni drugi sistemski propisi, jednostavno nisu prepoznali.

Uzeću kao primer Zavod za urbanizam Vojvodine, kao paradigmu navedenog. Navedeni zakon u članu 18 stav 1 tačka 4. propisuje kao obavezan kriterijum za izbor članova nadzornog odbora najmanje radno iskustvo od 3 godine na poslovima povezanim sa poslovima Zavoda, koji su urbanističko i prostorno planiranje i uređenje prostora i naselja. Predsednik i jedan od dva člana odbora ne ispunjavaju ovaj uslov?! Prekršena je i Pokrajinska skupštinska odluka o osnivanju Zavoda za urbanizam Vojvodine (čl. 19. st. 1. tač. 4), koje predviđa isti uslov prepisan iz Zakona. Iz njihovih zvaničnih radnih biografija, možemo videti da su svašta radili, ali ništa ni slično, a kamoli iz poslova Zavoda. Link ka dokumentu

Na ovo smo ukazali dva puta u poslednja dva meseca na sednicama Skupštine AP Vojovodine. Resorni pokrajinski sekretar je u oba navrata pokušao da relativizuje sopstvenu odgovornost, kao i odgovornost Vlade AP Vojovidne, koja je avgusta 2016. imenovala dva od tri člana nadzornog odbora suprotno imperativnim propisima. Na prethodnoj sednici 16. juna,sekretar je naveo da su to samo personalna rešenja, dok je tema uvodjenje 21 lokalne samouprave u suosnivače Zavoda, te da će ih promeniti ako zaista ne ispunjavaju uslove. Na poslednjoj sednici 31. avgusta je bio daleko odlučniji u odbrani neodbranjivog (uskoro ćemo postaviti celokupan video materijal sa međusobnim replikama, koje dokazuju njegove bezočne manipulacije u pokušaju odbrane nezakonitog imenovanja ⅔ nadzornog odbora). Po biografijama dostupnim na web sajtu Zavoda, predsednik nadzornog odbora je dve godine bio zaposlen kao agent prodaje nekretnina, pa nepune dve godine kao pravnik u Centru za socijalni rad, sledeće dve je bio zaposlen kao advokatski pripravnik u advokatskoj kancelariji, pa je osam meseci bio zaposlen u Upravi za izvršenje krivičnih sankcija, u Okružnom zatvoru u Novom Sadu na poslovima savetnika. Od 2012. godine je zaposlen u Javnom gradskom saobraćajnom preduzeću, na poslovima šefa odeljenja pravnih i kadrovskih poslova, a od 2013 godine na poslovima pomoćnika direktora. Član je stalnog sastava gradske izborne komisije u dva mandata (2008-2016), ali i istaknut član frakcije jedne stranke koja se utopila u SNS u gradu, što je objašnjenje imenovanja, za koju ga očigledno ne kvalifikuje potrebno radno iskustvo. Drugiom članu je jedino radno iskustvo – komercijalista u privatnom preduzeću, koje se bavi uvozom i distribucijom sredstava za zaštitu bilja, semenske robe, stočne hrane, supstrata, đubriva, folija za plastenike, opreme za poljoprivredu i dopunskog hobi programa.

Zašto je ovo toliko bitno? Nadzorni odbor je izuzetno važan jer planira i sprovodi poslovnu strategiju i razvoj i nadzire rad direktora Zavoda. Iz finansijskog izveštaja za 2016. vidi se iskazana dobit od 3,1 miliona dinara, sa izvesnim podbačajem od 25% u delu prihoda ostvarenih na tržištu, uz nedopustiv nivo rashoda u delu reprezentacije i isplaćenih naknada članovim istog nadzornog odbora (priloženo uz tekst). Da je postojao kompetantan nadzorni odbor, sagledao bi nakon kvartalnog izveštaja ovu činjenicu i insistirao da direktor u uslovima smanjenih prihoda u odnosu na planirane, svede u slične procente planirane rashode. Time bi dobit ovog preduzeća bila znatno veća, što i jeste cilj korporativnog upravljanja, uz izvršenje poslova na realizaciji urbanističkog i prostornog planiranja i uređenja prostora i naselja od strateškog značaja za Republiku Srbiju, a koja se nalaze na teritoriji AP Vojvodine.

Najbitnije je da državni organi poštuju pravni sistem, a posebno zakone i pokrajinske skupštine odluke koje su sami doneli. Ko će ih drugi poštovati, kada vidi njihovu praksu kršenje koju svakodnevno sprovode. Mi ćemo uvesti red, a počećemo time što ćemo se obratiti Ustavnom sudu Republike Srbije da poništi nazakonito imenovanje članova ovog nadzornog odbora i sve Pokrajinske skupštinske odluke koje su na ovaj način i same protivne Zakonu i Stautu AP Vojovdine. O daljem toku ćemo vas izveštavati, jer ovo nije kraj!

Aleksandar Zelenski
poslanik u Skupštini Vojvodine

Prilog tekstu: Izveštaj JP Zavod za urbanizam

DJB Vojvodina

Komentariši

Klikni ovde da postaviš komentar