Autorski tekst Vojvodina

Garancijski fond Vojvodine – Propuštanje šansi

Izveštaj Državne revizorske institucije navodi da pravni status Garancijskog fonda APV ne odgovara karakteru njegovog poslovanja. Odlukom o osnivanju obavlja finansijsku, a upisan je u registar fondova kod Pokrajinskog sekretarijata za kulturu?! Razlog je što u Srbiji ne postoji propis koji reguliše oblast mikro finansijskih nebankarskih organizacija, izdavanje garancija i garancijskih šema. Ovo je konstatovao i resorni pokrajinski sekretar, obrazlažući izveštaj na 16. sednici Skupštine Vojvodine 15.novembra, ali se ovde i zaustavio. Pomogli smo fondu i njemu izgovorivši za govornicom, ono što on nije želeo ili smeo. A to je, da revizor obavezuje GF APV da pokrene incijativu kod svog osnivača Skupštine APV, da razmotri pravni status koji bi se uskladio sa finansijskom delatnošću izdavanja garancija, tako što će podlegati registraciji kod APR i nadzoru Narodne banke. Rešenje je da Skupština Vojvodine, kao je ovlašćeni predlagač zakona Narodnoj skupštini , u saradnji sa nadležnim državnim organima, pokrene donošenja Zakona o mikrofinansijskim organizacijama i garancijskim šemama. Ovo je predviđeno i Strategijom za razvoj malih i srednjih preduzeća, preduzetništva i konkurencije za period od 2015. do 2020. U pogledu modela samih zakonskih rešenja, predložili smo da se oslone na obližnje slovenačko, koje je ovu materiju uklopilo u regionalni razvoj.

Šta će time dobiti poljoprivrednici, preduzetnici, zadruge, mikro,mala i srednja preduzeća?

Mogućnost da poslovne banke tretiraju izdate garancije GF kao prvorazredne, sa nižom kreditnom kamatom i manjim koleteralom. Dodajmo ovome i dodatni benefit, koji smo takođe izrekli na istoj sednici, a to je tabu tema srpske poljoprivrede IPARD 2, i garancije koje bi omogućile korisnicima sopstveno učešće u ovoj bespovratnoj EU predpristupnoj pomoći ruralnom razvoju.

Program je odobren od EU i RS. Po najavama je trebalo da počne sa primenom u jesen 2015. ali je od tada u zakašnjenju zbog nesposobnosti javnog sektora za vođenje programa, kroz postupke upravljanja raspodelom i kontrolom donacija. Program je trebalo da se realizuje kroz Ministrarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i Upravu za agrarna plaćanja. Konkurs se raspisuje 1 godišnje i ukupan budžet je 230 miliona evra. Neophodno je da eksterni revizori autorizuju sve nacionalne mehanizme, procedure i alocirane resurse. Ovo se stalno odgađa. Raspon donacija je od 10 hiljada do 2 miliona evra. U prvoj fazi očekuju se pozivi za nabavku traktora do 100 kW. Poljoprivrednici mogu da računaju na bespovratnu pomoć do 60% prihvatljivih troškova investicije, odnosno 65% ako se radi o mladim poljoprivrednicima koji još nisu navršili 40 godina života. Kako je jedan od preduslova , obezbeđenje sopstvenog učešća, GF može bude od koristi aplikantima, kao najpogodniji instrument za takav oblik finansiranja.

Sekretar je naveo da je potrebno veće preuzimanje odgovornosti GF za poslovne rizike i napuštanje rigidnih bankarski kriterijuma. Ovo je donekle tačno, ali i otvara prostor za već viđene zloupotrebe u partijske svrhe. Smatramo da se u tom slučaju mora uspostaviti sistematska terenska kontrola stručnih službi GF, koja bi redovno obilazila korisnike dobijenih garancija i vršila uvid u namensko korišćenje garantovanih kredita. Sve ovo besprekorno funkcioniše u uređenim društvima i samo se treba ugledati se na njih. NBS trenutno najviše koči donošenje takvog zakona, jer se plaši proboja finansijske stabilnosti i eventulanih zloupotreba fondova paradržavnog tipa. Možda sa razlogom, zbog negativnih iskustava? Tvrdimo da je moguće sistemsko rešenje, jedino je pitanje: Da li sa ovom i ovakvom vlašću?

Aleksandar Zelenski
Poslanik u Skupštini Vojvodine
Zamenik predsednika poslaničke grupe Dosta je bilo

O autoru

Komentariši

Klikni ovde da postaviš komentar