Медији Шумадија

Градска власт крши Закон о јавном информисању

Градска власт од доласка СНС-а на власт, већ три године игнорише законску обавезу расписивања конкурса за финансирање медијских садржаја од јавног значаја. Градоначелник Крагујевца, Радомир Николић је претходних дана отишао и корак даље. У изјави коју је у току скупштинског заседања дао Радио телевизији Крагујевац, јавно је дискриминисао медије у Крагујевцу. Правдајући енормно велику суму новца која ће по одлуци о ребалансу буџета, отићи у руке само једне медијске куће РТК, он је јавно маргинализовао остале медије који раде у Крагујевцу. Градоначелник Крагујевца том приликом је рекао:

“Ми у Крагујевцу немамо другу телевизију осим Радио телевизију Крагујевац. Све ово остало  је телевизија у покушају или већ пропало и само се одржава вештачки. Телевизија Крагујевац има озбиљну архиву…”

Покрет “Доста је било”, изражава оштру критику овакве реторике и упозорава првог човека града, да исказаним ставовима не само да се ставља на страну једне медијске куће већ и крши Закон о јавном информисању и медијима.

Подсећамо, овај Закон у члану 4 јасно се каже да  је:

Јавно информисање је слободно и не подлеже цензури.

Забрањена је непосредна и посредна дискриминација уредника медија, новинара и других лица у области јавног информисања, нарочито према њиховој политичкој опредељености и уверењу или другом личном својству.

Не сме се угрожавати слободан проток информација путем медија, као ни уређивачка аутономија медија, а нарочито вршењем притиска, претњом, односно уценом уредника, новинара или извора информација.

Слобода јавног информисања не сме се повређивати злоупотребом службеног положаја и јавних овлашћења, својинских и других права, као ни утицајем и контролом над средствима за штампање и дистрибуцију новина или мрежама електронских комуникација које се користе за дистрибуцију медијских садржаја.

Градоначелник Крагујевца, када се обраћа јавности крши Закон и ставља у неравноправан положај остале медије који раде у Крагујевцу. Подсећамо да у овом граду тренутно раде три телевизијске редакције (укључујући и РТК, као и Канал 9 која је најстарија приватна телевизија у граду и дописништво Телевизије  Мелос која је почело са радом у августу 2017.године, у време када у Крагујевцу није радила ниједна од поменутих телевизија). У граду ради само једна редакција штампаних медија (Крагујевачке новине), неколико радио станица и wеб портала (Инфо Кг, Ритам града, Прессек).

На основу свега наведеног, сматрамо да је дискриминација медија јавно изречена од првог човека града, изузетно опасна јер гуши слободу медија који су Крагујевчанима на располагању. И не само то. Уместо расписивања конкурса и стварања услова за остварење медијског плурализма и слободе јавне речи, градоначелник Крагујевца и његово Градско веће одлучује се да чак 155 милиона динара из градског буџета издвоји само за РТК.

Према одлуци о ребалансу градског буџета, на рачун РТК биће уплаћено 155 милиона динара. Та сума била би довољна за трогодишње финансирање Радио телевизије Крагујевац у некадашњем пуном капацитету, са  преко 120 запослених. Наиме, у време пре приватизације на годишњем нивоу се из градског буџета издвајало око 45 милиона динара за ову медијску кућу. Симптоматично је и то што се ова енормно велика сума новца издаваја за РТК у новембру 2017. Иако ће према уредби Владе Србије, РТК бити на градским јаслама  само до 31.децембра 2017. године, након чега треба да наступи нов приватизациони процес.

Да ли је на делу “припрема” РТК за новог купца који ће добити Телевизију на тањиру, са сумом новца довољном за вишегодишње финансирање? Покрет “Доста је било” основано сумња да се управо о томе и ради. Новац грађана Крагујевца се троши на финансијску консолидацију телевизије која ће већ наредних месеци постати приватно власништво.

О томе колико је та медијска кућа једина “озбиљна” медијска кућа у граду говори и чињеница да у недостатку новинара,  јавност тренутно  информишу и у улози новинара се  појављују нови људи, који нису запослени преко јавног конкурса и који немају ни дана новинарског стажа, а у улози новинара појављују се и они који су раније били задужени за послове технике у РТК.

О угледу нове РТК, говори и чињеница да је након одласка већег броја новинара из ове медијске куће, било проблематично окупити једну целовиту редакцију, а  позиве новог уредништва да раде у РТК  одбила је већина дугогодишњих крагујевачких новинара.

Због тога, “Доста је било” пита градоначелника Радомира Николића, на основу које стручне студије је он оценио да је РТК једина озбиљна медијска кућа у граду, нарочито у условима када иначе незапослени новинари, као и некадашњи дописници познатих београдских редакција одбијају да своју новинарску каријеру наставе у РТК?

Покрет “Доста је било” се залаже за слободу јавне речи и неговање медијског плурализма, без дискриминације. ДЈБ поздравља напоре свих редакција електронских и штампаних медија који без обзира на понижавајућу политику градских челника према медијима, настављају да информишу јавност о дешавањима у граду.

Покрет “Доста је било” ће у свом даљем ангажовању инсистирати да у Крагујевцу почне да се поштује Закон и путем јавних конкурса обезбеди стварање медијских садржаја који су од јавног интереса.

Само уз објективно информисање градана, ово друштво иде ка изградњи модерног цивилног друштва, у  којем ће сваки појединац доносити одлуке на основу свих релевантних информација које има. Уместо тога, актуелна градска власт има тенденцију да грађане Крагујевца држи у некој врсти полумрака, стварајући привид њихове информисаности и обезбеђујући да у граду ради само телевизија која врло лако може да постане само информативни сервис Српске напредне странке, што је градоначелник Крагујевца својом скандалозном изјавом делимично и најавио.

Изјаву којом градоначелник Крагујевца јавно дискриминише медије у Крагујевцу можете погледати на овом линку.

Закон о јавном информисању и медијима можете погледати на овом линку.

 

Прес служба општинског одбора ДЈБ Крагујевац

 

ДЈБ Крагујевац

ДЈБ Крагујевац

Коментариши

Кликни овде да поставиш коментар