Autorski tekst Beograd

Zašto je SC "Milan Gale Muškatirović" stalno u gubicima?

U okviru redovnih odborničkih dužnosti na opštini Stari grad, odbornička grupa „Dosta je bilo“ se pripremila za 4. sednicu Skupštine GO Stari grad. Kao što je to i do sada bio slučaj, pretežan broj tačaka dnevnog reda je bio proceduralne i formalne prirode, kada se naše učešće u tim slučajevima svodi na prihvatanje predloga o prestanku i potvrđivanju mandata i slično, što je i na ovoj sednici bio pretežan deo dnevnog reda.

stari-grad

Međutim, na dnevnom redu je ovaj put bila i posebno zanimljiva tačka- predlog zaključka o prihvatanju Izveštaja o poslovanju Javnog preduzeća Sportsko rekreativnog poslovnog centra (JP SRPC) “Milan Gale Muškatirović” („Gale”) u 2015. godini.

Ovoga puta, nakon u više navrata iskazane naše primedbe o nepravovremenom dostavljanju materijala za pojedine tačke dnevnog reda (neposredno pred sednicu!), materijal o poslovanju “Galeta” je dostavljen na vreme. Sam tekst Izveštaja je javno dostupan na internet stranici GO Stari grad, i uz izveštaj je priložen i Izveštaj nezavisnog revizora kao potvrda da su podaci iz poslovnih knjiga ispravno prikazani, što bukvalno i jedino znači da su dobro prepisani iz poslovnih knjiga, ali ne i da je trebalo da budu takvi kao rezultat poslovanja. Toliko o pozitivnoj strani izveštaja.

Naše ozbiljne primedbe se odnose na stalan i dugogodišnji NEGATIVAN REZULTAT poslovanja JP SRPC “Milan Gale Muškatirović”, koji se vidi u navedenom kratkom pregledu:

Gubitak u 2015. godini 67.366.000 dinara (cca 560.000€)

Gubitak u 2014. godini 58.624.000 dinara (cca 490.000€) 3 godine za redom

Gubitak u 2013. godini 101.833.000 dinara (cca 850.000€)

Ukupno za tri godine: 227.832.000 dinara (cca 1.900.000€)

U najopštijem obliku se postavlja pitanje da li postoji bilo kakva jasna, precizna, vremenski i brojčano proverljiva STRATEGIJA da Sportski centar konačno počne da posluje održivo, a ne da se njegov visoki deficit finansira subvencijama iz opštinskog budžeta. Ne strategija kao formalan list papira koji je fizički prisutan, a koji nije proverljiva ideja vodilja poslovanja, koja se vremenskim protokom prilagođava okolnostima na tržištu. Jasno je da tako određene strategije nema.

Javne nabavke – uvek isti ponuđači

Svi odgovori uprave i odbornika pozicije se svode na isticanje nesumnjive korisnosti funkcije „Galeta” i važnosti za naše „Starograđane“ (naročito „slatku” dečicu, „važnu” omladinu, „zaslužne” penzionere i sve starije građane, kao i ostalu pretežnu populaciju opštine!), ali nikada o načinu poslovanja tj. načinu na koji se tako važna funkcija „Galeta” realizuje i zašto stalno dovodi do velikih gubitaka. Kao što je već uobičajeno, niko od pitanih odgovornih lica ne odgovara na pitanja koja se postavljaju, nego prilično „providno” u odgovorima priča nešto što mu odgovara i što niko nije ni pitao.

Paradoksalno u poslovanju u 2015. godini je da PRIHODI RASTU ali da i GUBITAK RASTE, zbog povećanja rashoda za 30.000.000 dinara u odnosu na 2014. godinu (sa 217.288.000 na 246.691.000 dinara ), u čemu učestvuju troškovi goriva i energije sa 45.195.000 dinara, troškovi proizvodnih usluga sa 39.126.000 dinara, tzv. nematerijalni troškovi sa 19.838.000 dinara. Plate i naknade zaposlenih su i dalje najveći trošak – 76.746.000 dinara.

Radi korektnosti treba napomenuti da je rast rashoda u nekim pojedinačnim stavkama možda i opravdan, ali pošto uopšte nije detaljno i stručno obrazložen u pisanom izveštaju, kako bi trebalo, tera odbornike da za sva pojedinačna obrazloženja „zakeraju” i pitaju uvodničare za obrazloženja. Umesto pravog dijaloga o visini rashoda poslovanja, sednice se odvijaju u duhu stalnih dopunskih razjašnjenja i gube na efikasnosti.

U vođenju poslovanja „Galeta” u 2015. godini ima nekoliko, čak i na prvi pogled, uočljivih i neobjašnjivih stavki, kao što su npr. javne nabavke, kojih je bilo 13 u ukupnom iznosu od 56.000.000 dinara (460.000 €).Vrlo je upadljiv primer višegodišnjeg izbora firme VIEW OF NEW, koja je uvek jedini ponuđač i uvek dobije posao usluga „grafičkog preoblikovanja idejnih rešenja u skladu sa nosiocima vizuelnog identiteta“. Usluga je prilično nejasna, a iz specifikacije posla se vidi da je to čist dizajn, bez usluga štampanja i potrošnog materijala. I tako ista usluga, ista i jedina firma ponuđač i izabrani izvođač u poslednje 3 godine što se vidi iz narednog pregleda:

Firma VIEW OF NEW

Tekuća 2016 godina Firma View of new 4.000.000 dinara (oko 33.000 evra)

Mart 2015. godine Firma View of new 2.990.000 dinara (oko 24.000 evra)

  1. godina Firma View of new 2.700.000 dinara (oko 22.500 evra)

——————————————————————————-

Ukupno potrošeno novca za logotip 9.690.000 dinara (oko 80.000 evra)

Da ovakva „koincidencija” bude još upadljivija, firma VIEW OF NEW je izabrani izvršilac vrlo sličnih usluga i za samu GO Stari grad, i kojoj joj je krajem 2015. godine već plaćeno 2.000.000 dinara. I tokom 2016. je raspisana gotovo identična javna nabavka, ali je ovoga puta poništena, i to na osnovu rešenja Republičke komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki. Naime, konkursna dokumentacija je sadržala izrazito diskriminatoran uslov da „ponuđač mora da dokaže da ima autorsko pravo na postojećem logotipu Gradske opštine Stari grad, odnosno da je ovlašćen da može koristiti postojeći logotip“ (očigledno sužavanje konkurencije na već postojeću firmu), pa je podnet Zahtev za zaštitu prava ponuđača.

Značaj marketinga u korupciji

Prema Planu javnih nabavki za 2016. godinu, predviđen je izdatak za još 3.500.000 dinara, kako bi se otkupio logo, i to u pregovaračkom postupku, bez poziva za podnošenje ponuda. Ostaje potpuno nejasno zašto se iznosi od više desetina hiljada evra plaćaju za logo opštine. Čemu služi „oblikovanje grafičkih rešenja“ za usluge koje opština pruža građanima? Hoće li građani koristiti više opštinskih usluga ako ih privuče dopadljivi logo? Hoće li koristiti usluge neke druge gradske opštine ukoliko im se logo ne dopada? U situaciji kada građani nemaju nikakav izbor, već da koriste usluge opštinske uprave u opštini na čijoj teritoriji stanuju, ovakav marketing je bespotrebno rasipanje para, sa jakom sumnjom u korupciju. Realno, i u pogledu tipa usluga i u pogledu iznosa i kontinuiteta usluga, sve liči na neku „nameštaljku” za prilično velike novce.

U pregledu i ostalih javnih nabavki ostvareni rashodi, angažovanjem različitih firmi za različite usluge, većinom su patili od iste bolesti poznate kao „jedan ponuđač i isti izvođač”. U kratkom pregledu se mogu videti iznosi i opis usluga za sve nabavke koje se čine problematičnim:

Firma UNI CALL
Usluge call centra

Septembar 2015. godine Firma UNI CALL 3.480.000 dinara (oko 28.000 evra)

2014. godina Firma UNI CALL 2.581.250 dinara (oko 22.000 evra)

Firma „GRAFOMARKET”
Štampanje vizit karata, letaka, plakata, pozivnica, ulaznica i sl.

2015. godine Firma Grafomarket 3.000.000 dinara (oko 24.000 evra)

Firma DPC
Usluge zakupa bilboard-a za reklamu “Galeta”

2015. godine Firma DPC 3.000.000 dinara (oko 24.000 evra)

Firma MACCHINA SECURITY
Sistem kontrole i naplate karata (jedan ponuđač)

Septembar 2015. godine Firma Macchina security d.o.o. 14.968.065 dinara (oko 122.000 evra)

Firma MELINO RELAX
Nabavka antidekubitnih korektora (navedeni tačan obim, dimenzije, čak i boja)

(jedan ponuđač)

2015. godine Firma Melino Relax 3.420.144 dinara (oko 28.000 evra)

Kao kontrast ovoj vrsti ulaganja, treba uočiti da je u 2015. godini izvršena samo jedna rekonstrukcija dečijeg igrališta u okviru šetališta za oko 3.000.000 dinara.

Zaključak je da je u pogledu JAVNIH NABAVKI većina rashoda ostvarena u oblasti usluga MARKETINGA. Funkcija marketinga se generalno ne spori, ali način pribavljanja i visina rashoda je vrlo upitna i nije objašnjena. Ukupno je u 2015. godini uloženo za ove namene oko 30.000.000 dinara, a rast prihoda je oko 19.000.000 dinara. Ima ona jedna dobro poznata narodna izreka o “ćaru i vajdi”.

Tajna zapošljavanja

Plate i naknade zaposlenih i angažovanih lica su za 69 zaposlenih iznosile 51.317.000 dinara, što se i ne čini kao sporno. Ali je pitanje zašto u tako dugom periodu poslovanja „Galeta” nema javno objavljene organizacione strukture sa radnim mestima, nema kvalifikacija za radno mesto sa opisom posla i ciljevima (sistematizacija radnih mesta). Usluge po ugovoru su Sportski centar ukupno koštale 11.123.000 dinara (povećanje od 1.000.000 dinara u odnosu na 2014. ), ali je sporno što nije javno objavljen nijedan ugovor, nema broja angažovanih lica, nema opisa poslova koji se rade, nema pojedinačnih suma za svako angažovano lice.

Na kraju, postavlja se i pitanje da li je na mesto direktora postavljeno adekvatno lice, budući da SC „Milan Gale Muškatirović“ 3 godine za redom, u celom periodu njegovog rukovođenja posluje sa velikim gubitkom ( izabran u septembru 2013. godine sa 29 godina). Zakon o javnim preduzećima propisuje jasne kriterijume za izbor rukovodioca kao što su stepen orazovanja, radno iskustvo u datoj oblasti, rukovodeće iskustvo, a mi za g. Branislava Krekića nemamo javno dostupnu ni malo detaljniju biografiju, osim što znamo da je bio poslanik Demokratske stranke u Skupštini Srbije tokom 2013. godine, donator DS u 2012. godini, član UO JKP Zelenilo Beograd u 2008. godini, sa samo 25 godina.

Čini se da je potpuno opravdan i logičan zahtev pokreta „Dosta je bilo“, da se na rukovodeća mesta biraju osobe putem javnog konkursa i nezavisno od pripadnosti i lojalnosti partiji na vlasti, a prema uslovima i kriterijumima propisanim u Zakonu o javnim preduzećima, što bi mogla biti solidna garancija za uspešno rukovođenje.

dr Đorđe Lajšić
šef odborničke grupe “Dosta je bilo” u SO Stari grad

Prilozi
Finansijski izveštaj SC Milan Gale Muškatirović
Obaveštenje o zaključenom ugovoru sa firmom VIEW OF NEW 2016.
Obaveštenje o zaključenom ugovoru sa firmom VIEW OF NEW 2015. (1)
Obaveštenje o zaključenom ugovoru sa firmom VIEW OF NEW 2015. (2)
Obaveštenje o zaključenom ugovoru sa firmom VIEW OF NEW 2014.
Obaveštenje o poništaju postupka javne nabavke 2016.
Šesta dopuna plana javnih nabavki GO Stari grad za 2016.
Obaveštenje o zaključenom ugovoru sa firmom UNI CALL
Obaveštenje o zaključenom ugovoru sa firmom Grafomarket
Obaveštenje o zaključenom ugovoru sa firmom DPC d.o.o
Obaveštenje o zaključenom ugovoru sa firmom Macchina security
Obaveštenje o zaključenom ugovoru sa firmom Melino Relax
Rešenje o imenovanju direktora SC Milan Gale Muškatirović

DJB Mladi

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • Kao vlasnik male softverske firme ne secam se da sam ikada platio logo vise od 50 evra, mozda jednom 100, jer sam bio pijan

  • Vlasnik firme melino relax je u ponedeljak dobio priznanje zasluznog gradjanina Zemuna, jer je dala 2m dinara zemunskim bolnicama… Nije se uzimalo u obzir moralna opravdanost u poslu kojim se firma bavila do dolaska SNSa na vlast… kao ni drasticna otpustanja radnika i ne realno povecanje prihoda i profita nakon toga… ovaj tender samo potvrdjuje upozorenja poslanika DJB na sednici skupstine Zemun