Грађевина Преносимо

Родић за Данас: Пут квалитетан, али смо изгубили 60 милиона евра

Преносимо вам чланак из Данаса о ангажовању домаћих фирми на изградњи путева на Коридору 11.


Извођачи радова на деоници Љиг – Прељина Коридора 11 биле су домаће фирме, које су урадиле веома квалитетан посао.

putevi

Те наше фирме су исто тако могле, уместо да буду подизвођачи, да буду главни извођачи радова, што би донело уштеду од 20 одсто. Ако је је инвестиција 308 милиона евра, наше фирме су могле да добију још 60 милиона евра. Изгубили смо део профита, а што је најбитније изгубили смо референце за посао у иностранству. И ова и претходна власт су се маћехински понашале према домаћој грађевинској индустрији, сада бисмо имали солидну грађевинску индустрију која би доносила више од милијарду евра годишње прихода од радова у иностранству. Овако, неће имати ко да одржава те путеве – рекао је за Данас Горан Родић, потпредседник Грађевинске Коморе Србије, поводом отварања ауто-пута Љиг- Прељина на Коридору 11.

Да је ова деоница Коридора квалитетно урађена, али да су услови могли да буду далеко погоднији за српску страну, сматра и Милан Ковачевић, консултант за инвестиције.

– Ауто-пут је добар, али је питање да ли је морао коштати толико. Ми нисмо ништа упоређивали, направили смо споразум са Азербејџаном пре више од пет година, да узимамо кредит, а и у том уговору смо потписали да ће њихова компанија то радити. Кредит је у еврима, нове генерације ће то плаћати. Мислим да бисмо га могли добити по бољим условима. Недавно дам чуо да је свега 60 милиона било ангажовано преко наших компанија, а поменуто је да ћемо имати бар половину. Морали смо боље да се задужимо, а БДП смо минимално повећали градњом – каже за Данас Ковачевић.

Он напомиње и да оволика помпа око отварања аутопута шаље поруку “да нам цветају руже”, а да то нипошто није тако, “још увек смо земља са најгорим аутопутевима у Европи”, закључио је Ковачевић.

Ауто-пут Љиг- Прељина на Коридору 11, дуг 40,36 километара, јуче је свечано пуштен у рад, а том приликом премијер Србије Александар Вучић изјавио је да се “Србија повезује километар по километар и ниједан регион неће бити напуштен”.

– Сва наша политика своди се на то: изградити путеве и повезати градове и људе, олакшати комуникацију и довести инвеститоре и госте – рекао је Вучић.

Министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић је оценила да Србија овакав аутопут чека најмање 50 година и да он својим квалитетом омогућава безбеднији саобраћај. Она је фирмама из те области поручила да се од њих у будућим пословима очекује да не касне и да раде у квалитету који је договорен, као и да поштују и исплаћују на време своје раднике, јер “држава своје обавезе испуњава и не дугује више никоме”.

Вредност уговорених радова за Љиг – Прељину износила је 308 милиона евра, финансирана кредитом који је под повољним условима добијена од Азербејџана.

Како су саопштили из Министарства, највећи изазов за грађевинаре била је изградња тунелских конструкција, као и санација непредвиђених клизишта, а деоница има пет тунела од којих је изграђено 7,5 километара потпорних зидова и 20 километара регулација речних токова. Од тих пет тунела, Голубац (125 метара) је претворен у усек, док се тунел “Велики Кик” дужине 200 метара изводио методом отвореног ископа. Најдужи тунел на деоници је тунел “Шарани” од 885 метара, затим “Брђани” од 450 метара, и “Савинац” од 270 метара.

На деоници има укупно 66 мостова, од којих најдужи има 600 метара. На деоници се налазе и три петље – привремена петља “Дићи” у месту Дићи поред Љига, повезује Ибарску магистралу са новим ауто-путем, петља “Таково” која повезује Горњи Милановац са новим ауто-путем и петља “Прељина” повезује Ибарску магистралу са ауто-путем и преусмерава возила према Чачку или Београду.

Без наплате путарине до краја године

Грађани који су на потезу од Чачка до Љига путовали Ибарском магистралом, отварањем нове деонице добили су безбеднију, лакшу и краћу алтернативу. Деоница Љиг – Прељина на Коридору 11 не само што је далеко безбеднија од Ибарске магистрале, која важи за најопаснију деоницу у Србији, већ је и око 17 километара краћа, па су процене, да ће се овим путем стизати за око пола сата, уместо за досадашњих око сат времена, кажу у Министарству. До краја године, возачи ће том деоницом путовати без плаћања путарине.


Сарадња Азербејџана и Србије
Главни извођач радова је азербејџанска компанија “Азвирт”, а 101 домаћа компанија, радила је као подизвођач. Вучић и Михајловићева разговарали су јуче са министром економије Азербејџана Сахином Мустафајевим, који је и копредседавајући Међувладине комисије за трговинску и економску сарадњу Азербејџана и Србије, о наставку сарадњи две земље.

Вучић је истакао да су се Азербејџан и компанија “Азвирт” у изградњи ауто-пута Љиг-Прељина показали као поуздан партнер, који је “ову тешку деоницу урадио веома квалитетно и поред проблема са домаћим подизвођачима”. Да ће мало места за српске фирме бити и у наредним пословима, показује и најављена даља сарадња са “Азвиртом” на великим инфраструктурним пројектима. Вучић је и најавио да ће у наредних 10 дана бити отворено нових 12 километара ауто-пута код Ниша, а до краја године и према бугарској граници.

Извор: Данас

ДЈБ Млади

Коментари

Кликни овде да поставиш коментар

  • mogli bi ste da objavite na sajtu ili da date izjavu u medijima,da je vucic govorio na klintonovoj fondaciji i da je samim tim podrzao hilari kada ga je bil tapsao po ramenima,a sada kada je tramp pobedio prebacuje loptu i hvali trampa u ime srba.

  • Uopšte nije istina da imamo “najgore autoputeve u Evropi”.
    Ako se poredimo sa zemljama zapadne Evrope, koje su odavno daleko razviijenije, onda da.
    Ali, naši autoputevi su bolji i smislu dužine a i kvaltiteta od mnogih drugih (sve zemlje Exyu osim CRO, zatim Bugarska, Albanija, sve manje zemlje bivšeg SSSR, pa i neke Skandinavske čak zemlje imaju mnogo manje km autputeva)
    Pored toga, u istočnim zemljama EU se tek ade grade autoputevi, pa tako ih nema nešto mnogo (poredeći sa veličinom zemlje) ni u Poljskoj, Češkoj i Slovačkoj

    • Mi imamo najgore puteve u Evropi po zvaničnim podacima Svetske banke, tačnije na nalazimo se na dnu globalne liste po kvalitetu puteva. Autoputevi su samo mali deo ukupne putne mreže, na Koridoru 10 ima deonica koje su veoma loše (Subotica-Novi Sad traka ka NS, Niš-Leskovac, Šid-Beograd). Još nemamo autoput korz Grdeličku klisuru. Ove godine sam tri puta bio u Rumuniji, svi važniji magistralni i regionalni putevi kojima sam putovao su rekonstruisani, nema udarnih rupa i zakrpa. I u BiH su putevi mnogo bolji, a o Hrvatskoj i Mađarskoj ne vredi pričati. NIsu samo autoputevi merilo kvaliteta putne mreže.

    • Ali, naši autoputevi su bolji i smislu dužine a i kvaltiteta od mnogih drugih (sve zemlje Exyu osim CRO…

      Molim? A Slovenija koja je genijalno povezana autoputevima? Oko Lubljane je obilaznica savrsena, do mora se stize za sat…

      Albanija je dobila vrhunski put preko severa.
      CG ne znam gde bi stavila put
      Bosna bas i nije drzava, a da prave put – zaratili bi odmah

    • Slazem se sa tobom, a voleo bih i da vidim neke linkove koji upucuju izvora za te tvrdnje koje izlaze DJB. Zar nije njihov moto “otvorenost, iskrenost i transparentnost”. Molim lepo da se radi onako kako se i prica.

  • Jedna od bezbroj podizvodjačkih firmi na koridoru je Nukleus koja ima oko 100 novih kamiona. Javna je tajna da je Mihajlovickinih 20 a ostalo Andrijinih. Svi su iznajmljeni koridorima. Sada je jasnije zasto ja Mihajlovicka digla frku kao da su tuneli niski. Da bi se radovi produzili a kamioni jos bili u poslu jer zakup tece.Ovo jedan od primera a ko zna koliko je takvih.

  • Imamo dobre građevinske firme, ali su one “udavljene” sa cenama. Kajmak skida glavni izvođač radova, koji ima dva ipo zaposlena. i iz strane je države. Azerbejdžan je dao novac pa poslo dobar deo uzeo. Nama ostaje da vrćamo kredit.

  • Pa vidi se kao mi gradimo uzimamo kredite koje ce gradjani Srbije morati da vracaju.Pa ako nam dobro ide kao sto premijer kaze zasto ne gradimo iz budzeta?Kaze imamo para a uzimamo kredite?Uzeo je od plata,od penzija,od gradova i opstina…gde god je mogao zakinuo je i ostavio te pare u budzetu a uzima kredite da bi mogao nesto da radi i to je istina i zato se hvali suficitom u deficitu!Nista u Srbiji ne postoji ni poljoprivreda,ni privreda…ono stranaca sto je doslo uzeli su subvencije od 20 000 – 30 000 eura po zaposlenom, daju platu oko 200 eura i zadrze se ovde 2-3 godine i odu,drugacije i ne bi dosli da nema subvencija od kojih mogu i da placaju radnike naredne 2-3 godine.Srozao nas je ovaj premijer bez dana radnog iskustva,sa demagogijom vlada zaduzuje zemlju kreditima evo jedan od Emirata od milijardu eura jedan od MMF od milijardu eura i to kao podrska budzetu!Pa zasto kada imamo suficit??