Građevina Prenosimo

Rodić za Danas: Put kvalitetan, ali smo izgubili 60 miliona evra

Prenosimo vam članak iz Danasa o angažovanju domaćih firmi na izgradnji puteva na Koridoru 11.


Izvođači radova na deonici Ljig – Preljina Koridora 11 bile su domaće firme, koje su uradile veoma kvalitetan posao.

putevi

Te naše firme su isto tako mogle, umesto da budu podizvođači, da budu glavni izvođači radova, što bi donelo uštedu od 20 odsto. Ako je je investicija 308 miliona evra, naše firme su mogle da dobiju još 60 miliona evra. Izgubili smo deo profita, a što je najbitnije izgubili smo reference za posao u inostranstvu. I ova i prethodna vlast su se maćehinski ponašale prema domaćoj građevinskoj industriji, sada bismo imali solidnu građevinsku industriju koja bi donosila više od milijardu evra godišnje prihoda od radova u inostranstvu. Ovako, neće imati ko da održava te puteve – rekao je za Danas Goran Rodić, potpredsednik Građevinske Komore Srbije, povodom otvaranja auto-puta Ljig- Preljina na Koridoru 11.

Da je ova deonica Koridora kvalitetno urađena, ali da su uslovi mogli da budu daleko pogodniji za srpsku stranu, smatra i Milan Kovačević, konsultant za investicije.

– Auto-put je dobar, ali je pitanje da li je morao koštati toliko. Mi nismo ništa upoređivali, napravili smo sporazum sa Azerbejdžanom pre više od pet godina, da uzimamo kredit, a i u tom ugovoru smo potpisali da će njihova kompanija to raditi. Kredit je u evrima, nove generacije će to plaćati. Mislim da bismo ga mogli dobiti po boljim uslovima. Nedavno dam čuo da je svega 60 miliona bilo angažovano preko naših kompanija, a pomenuto je da ćemo imati bar polovinu. Morali smo bolje da se zadužimo, a BDP smo minimalno povećali gradnjom – kaže za Danas Kovačević.

On napominje i da ovolika pompa oko otvaranja autoputa šalje poruku “da nam cvetaju ruže”, a da to nipošto nije tako, “još uvek smo zemlja sa najgorim autoputevima u Evropi”, zaključio je Kovačević.

Auto-put Ljig- Preljina na Koridoru 11, dug 40,36 kilometara, juče je svečano pušten u rad, a tom prilikom premijer Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da se “Srbija povezuje kilometar po kilometar i nijedan region neće biti napušten”.

– Sva naša politika svodi se na to: izgraditi puteve i povezati gradove i ljude, olakšati komunikaciju i dovesti investitore i goste – rekao je Vučić.

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je ocenila da Srbija ovakav autoput čeka najmanje 50 godina i da on svojim kvalitetom omogućava bezbedniji saobraćaj. Ona je firmama iz te oblasti poručila da se od njih u budućim poslovima očekuje da ne kasne i da rade u kvalitetu koji je dogovoren, kao i da poštuju i isplaćuju na vreme svoje radnike, jer “država svoje obaveze ispunjava i ne duguje više nikome”.

Vrednost ugovorenih radova za Ljig – Preljinu iznosila je 308 miliona evra, finansirana kreditom koji je pod povoljnim uslovima dobijena od Azerbejdžana.

Kako su saopštili iz Ministarstva, najveći izazov za građevinare bila je izgradnja tunelskih konstrukcija, kao i sanacija nepredviđenih klizišta, a deonica ima pet tunela od kojih je izgrađeno 7,5 kilometara potpornih zidova i 20 kilometara regulacija rečnih tokova. Od tih pet tunela, Golubac (125 metara) je pretvoren u usek, dok se tunel “Veliki Kik” dužine 200 metara izvodio metodom otvorenog iskopa. Najduži tunel na deonici je tunel “Šarani” od 885 metara, zatim “Brđani” od 450 metara, i “Savinac” od 270 metara.

Na deonici ima ukupno 66 mostova, od kojih najduži ima 600 metara. Na deonici se nalaze i tri petlje – privremena petlja “Dići” u mestu Dići pored Ljiga, povezuje Ibarsku magistralu sa novim auto-putem, petlja “Takovo” koja povezuje Gornji Milanovac sa novim auto-putem i petlja “Preljina” povezuje Ibarsku magistralu sa auto-putem i preusmerava vozila prema Čačku ili Beogradu.

Bez naplate putarine do kraja godine

Građani koji su na potezu od Čačka do Ljiga putovali Ibarskom magistralom, otvaranjem nove deonice dobili su bezbedniju, lakšu i kraću alternativu. Deonica Ljig – Preljina na Koridoru 11 ne samo što je daleko bezbednija od Ibarske magistrale, koja važi za najopasniju deonicu u Srbiji, već je i oko 17 kilometara kraća, pa su procene, da će se ovim putem stizati za oko pola sata, umesto za dosadašnjih oko sat vremena, kažu u Ministarstvu. Do kraja godine, vozači će tom deonicom putovati bez plaćanja putarine.


Saradnja Azerbejdžana i Srbije
Glavni izvođač radova je azerbejdžanska kompanija “Azvirt”, a 101 domaća kompanija, radila je kao podizvođač. Vučić i Mihajlovićeva razgovarali su juče sa ministrom ekonomije Azerbejdžana Sahinom Mustafajevim, koji je i kopredsedavajući Međuvladine komisije za trgovinsku i ekonomsku saradnju Azerbejdžana i Srbije, o nastavku saradnji dve zemlje.

Vučić je istakao da su se Azerbejdžan i kompanija “Azvirt” u izgradnji auto-puta Ljig-Preljina pokazali kao pouzdan partner, koji je “ovu tešku deonicu uradio veoma kvalitetno i pored problema sa domaćim podizvođačima”. Da će malo mesta za srpske firme biti i u narednim poslovima, pokazuje i najavljena dalja saradnja sa “Azvirtom” na velikim infrastrukturnim projektima. Vučić je i najavio da će u narednih 10 dana biti otvoreno novih 12 kilometara auto-puta kod Niša, a do kraja godine i prema bugarskoj granici.

Izvor:Danas

DJB Mladi

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • mogli bi ste da objavite na sajtu ili da date izjavu u medijima,da je vucic govorio na klintonovoj fondaciji i da je samim tim podrzao hilari kada ga je bil tapsao po ramenima,a sada kada je tramp pobedio prebacuje loptu i hvali trampa u ime srba.

  • Nase firme su izgubile referentni projekat I dodatnu zaradu od 60 miliona evra ali tih 60 miliona evra je otislo u dzep zna se koga

  • Uopšte nije istina da imamo “najgore autoputeve u Evropi”.
    Ako se poredimo sa zemljama zapadne Evrope, koje su odavno daleko razviijenije, onda da.
    Ali, naši autoputevi su bolji i smislu dužine a i kvaltiteta od mnogih drugih (sve zemlje Exyu osim CRO, zatim Bugarska, Albanija, sve manje zemlje bivšeg SSSR, pa i neke Skandinavske čak zemlje imaju mnogo manje km autputeva)
    Pored toga, u istočnim zemljama EU se tek ade grade autoputevi, pa tako ih nema nešto mnogo (poredeći sa veličinom zemlje) ni u Poljskoj, Češkoj i Slovačkoj

    • Mi imamo najgore puteve u Evropi po zvaničnim podacima Svetske banke, tačnije na nalazimo se na dnu globalne liste po kvalitetu puteva. Autoputevi su samo mali deo ukupne putne mreže, na Koridoru 10 ima deonica koje su veoma loše (Subotica-Novi Sad traka ka NS, Niš-Leskovac, Šid-Beograd). Još nemamo autoput korz Grdeličku klisuru. Ove godine sam tri puta bio u Rumuniji, svi važniji magistralni i regionalni putevi kojima sam putovao su rekonstruisani, nema udarnih rupa i zakrpa. I u BiH su putevi mnogo bolji, a o Hrvatskoj i Mađarskoj ne vredi pričati. NIsu samo autoputevi merilo kvaliteta putne mreže.

    • Ali, naši autoputevi su bolji i smislu dužine a i kvaltiteta od mnogih drugih (sve zemlje Exyu osim CRO…

      Molim? A Slovenija koja je genijalno povezana autoputevima? Oko Lubljane je obilaznica savrsena, do mora se stize za sat…

      Albanija je dobila vrhunski put preko severa.
      CG ne znam gde bi stavila put
      Bosna bas i nije drzava, a da prave put – zaratili bi odmah

    • Slazem se sa tobom, a voleo bih i da vidim neke linkove koji upucuju izvora za te tvrdnje koje izlaze DJB. Zar nije njihov moto “otvorenost, iskrenost i transparentnost”. Molim lepo da se radi onako kako se i prica.

  • Jedna od bezbroj podizvodjačkih firmi na koridoru je Nukleus koja ima oko 100 novih kamiona. Javna je tajna da je Mihajlovickinih 20 a ostalo Andrijinih. Svi su iznajmljeni koridorima. Sada je jasnije zasto ja Mihajlovicka digla frku kao da su tuneli niski. Da bi se radovi produzili a kamioni jos bili u poslu jer zakup tece.Ovo jedan od primera a ko zna koliko je takvih.

  • Imamo dobre građevinske firme, ali su one “udavljene” sa cenama. Kajmak skida glavni izvođač radova, koji ima dva ipo zaposlena. i iz strane je države. Azerbejdžan je dao novac pa poslo dobar deo uzeo. Nama ostaje da vrćamo kredit.

  • Pa vidi se kao mi gradimo uzimamo kredite koje ce gradjani Srbije morati da vracaju.Pa ako nam dobro ide kao sto premijer kaze zasto ne gradimo iz budzeta?Kaze imamo para a uzimamo kredite?Uzeo je od plata,od penzija,od gradova i opstina…gde god je mogao zakinuo je i ostavio te pare u budzetu a uzima kredite da bi mogao nesto da radi i to je istina i zato se hvali suficitom u deficitu!Nista u Srbiji ne postoji ni poljoprivreda,ni privreda…ono stranaca sto je doslo uzeli su subvencije od 20 000 – 30 000 eura po zaposlenom, daju platu oko 200 eura i zadrze se ovde 2-3 godine i odu,drugacije i ne bi dosli da nema subvencija od kojih mogu i da placaju radnike naredne 2-3 godine.Srozao nas je ovaj premijer bez dana radnog iskustva,sa demagogijom vlada zaduzuje zemlju kreditima evo jedan od Emirata od milijardu eura jedan od MMF od milijardu eura i to kao podrska budzetu!Pa zasto kada imamo suficit??