Ekonomija Prenosimo

Gubitak od 67 miliona evra: Vučićev san o Er Srbiji pretvorio se u katastrofu

Prenosimo vam istraživanje OSI grupe, nezavisne međunarodne istraživačke mreže koju čine novinari i eksperti, o stanju kompanije Er Srbija.


Prema finansijskom izveštaju Er Srbije za 2014. godinu, kompanija je kraj fiskalne godine dočekala u minusu od 67 miliona evra. U 2013. godini Etihad Ervejs potpisao je strateško partnerstvo sa Vladom Republike Srbije koji je prethodio formiranju Er Srbije. Kao posledica, srpski nacionalni avio prevoznik JAT Ervejs prestao je da postoji. Aleksandar Vučić koji je pokrenuo, hvalio i zalagao se za dogovor, slagao je o godišnjim gubicima kompanije. JAT je poslovao neuporedivo bolje nego što to trenutno čini Er Srbija čiji je negativni bilans u potpunosti pokriven iz budžeta Republike Srbije. Samo u 2014. godini, Vučićeva Vlada je ”upumpala” 69.318.442,00 evra u Er Srbiju. Da bude još gore, finansijski rezultati Er Srbije drže se u tajnosti.

GUBITAK OD 67 MILIONA EVRA

Prema finansijskom izveštaju iz 2014. godine, ER Srbija je završila fiskalnu godinu s gubitkom od 67 miliona evra.

”Niko nije mogao ni da sanja tako dobar ugovor” – tvrdio je predsednik Vlade Aleksandar Vučić u avgustu 2014. godine.

Prvog avgusta 2013. godine, Etihad Ervejs, druga najveća aviokompanija u UAE, potpisala je široko strateško partnerstvo sa Vladom Republike Srbije koje je podrazumevalo osnivanje nove kompanije – Er Srbije i gašenje JAT-a. Nakon skoro sedamdeset godina poslovanja, nacionalni avioprevoznik, nekad i jedan od vodećih u Evropi, prestao je da postoji.

Prema ugovoru, Etihadu je pripalo 49% vlasničkog udela u novoj kompaniji uključujući i menadžment tokom perioda od pet godina. Etihad i Vlada Republike Srbije trebalo je da investiraju po 40 dolara u novu kompaniju. Strane su se takođe saglasile da će obe obezbediti dalje finansiranje u iznosu od 60 miliona dolara.

VLADINE SUBVENCIJE U IZNOSU OD 70 MILIONA EVRA

Nova kompanija trebalo je da predstavlja ”najveći investicioni dogovor”, ”profitabilnu kompaniju” i ”vodećeg avioprevoznika u Evropi”. Hvaleći privatizaciju, predsednik Vlade Aleksandar Vučić je izjavio da očekuje da Er Srbija postane profitabilna kompanija kroz godinu dana. Kao rezultat, u martu 2015. godine, Er Srbija je objavila saopštenje u kome se navodi profit od 2,7 miliona evra u 2014. godini.

Bilo je jasno da će Vučićeva Vlada, kao i SNS, koristiti ove očigledno fabrikovane podatke. Takozvani profit je u suštini predstavljao direktnu intervenciju srpske Vlade. Naziv jedne kolone finansijskog izveštaja za 2014. godinu glasi ”subvencije, grantovi i donacije”. Prema tim podacima, negativni bilans Er Srbije u potpunosti je pokriven iz budžeta Republike Srbije. Za samo godinu dana, Vučićeva Vlada je ”upumpala” 69.318.442,00 evra u Er Srbiju.

U suštini, 40 miliona dolara obećanih od strane Etihada nisu predstavljali investiciju, već kreditnu garanciju Vlade Republike Srbije. Prema tom dogovoru, tokom 2017. godine Etihad bi treblo da apsorbuje srazmeran deo poslovnih gubitaka (49%). Ukoliko kompanija iz UEA odluči da napusti projekat Er Srbije, tada bi građani Srbije pokrili trošak od 40 miliona dolara.

VUČIĆEVE LAŽI I TAJNE ER SRBIJE

Još od 2014. godine kad je tvrdio da je ER Srbija više od sna, Vučić je takođe izjavio da se Srbija suočava sa godišnjim gubitkom JAT Airways u iznosu od 35 miliona evra.

To je bila laž. Nekadašnji JAT Ervejs je tokom čitave svoje istorije poslovao održivo bolje nego što to trenutno čini Er Srbija. Gubitak od 67 miliona evra tokom 2014. godine bio je mnogo gori nego bilo koja prethodna godina poslovanja kompanije JAT Ervejs. Pre nego što je prestao da postoji tokom 2013. godine, JAT je prijavio gubitak od 7 miliona evra tokom 2009. godine, 25,6 miliona u 2010. godini, 30,4 miliona evra u 2011. i 32,6 miliona u 2012. godini.

Er Srbija nema javne finansijske izveštaje. Njen finansijski izveštaj za 2014. godinu poznat je samo nekolicini ljudi. Obe kompanije i Agencija za privredne registe krše zakone Republike Srbije koji se odnose na obavezu objavljivanja godišnjeg finansijskog izveštaja u zakonski predviđenom roku. Nijedno jedino državno telo nije reagovalo na ovu situaciju.

I na internet prezentacijama Er Srbije i Agencije za privredne registre, poslednji objavljeni finansijski izveštaj je onaj koji je objavio JAT za 2013. godinu.

”NOVO LICE SRBIJE” IZGLEDA SUMORNO

Ugovor Er Srbije bio je deo Vučićevog dogovora sa UAE. Lično je Aleksandar Vučić objavio partnerstvo između srpske Vlade i Etihada. Prvog avgusta 2013. godine, stojeći pored Džejmsa Hogana, predsednika i izvršnog direktora Etihada, Vučić je najavio: ”Napravili smo nešto što će predstavljati novo lice i novi početak za našu zemlju, nešto na šta ćemo biti ponosni.” (Slučajno, Džejms Hogan je blizak prijatelj Vučićevog lobiste, Lorda Timotija Bela, osnivača kompanije Bell Pottinger).

Šta će se dogoditi sa Er Srbijom u 2017. godini? Prema potpisanom ugovoru između Vlade republike Srbije i Etihada, kompanija može da računa na pomoć države i subvencije sve do 31. decembra 2016. godine. Da li će Etihad pokušati da izbegne apsorbovanje polovine iznosa gubitaka Er Srbije? Hoće li Er Srbija bankrotirati?

Srpski premijer i predsednički kandidat Aleksandar Vučić je jedini koji može da pruži odgovore na ova legitimna pitanja. Džejms Hogan, drugi potpisnik ovog dogovora, otpušten je iz Etihada na početku ove godine zbog ”slabih poslovnih rezultata.”

Izvor:Open Source Investigations

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • Lepo je Seselj rekao da vodja nema pojma o ekonomiji i da je non-stop izucavao knjige o propagandi. Da se primetiti gde obavlja bolji posao.

  • 2 miliona putnika vise, nek potrose po 100 evra, koliko je to novaca u obrtaju, JAT je imao sopstvene avione, koji su se raspadali, koliko je tih aviona danas u upotrebi, koliko kosta odrzavanje tih krseva.

  • Zanima me, da li će te i prevod teksta pod naslovom »How to change the mind of a Serbian nationalist – The case of UAE-backed Aleksandar Vučić« koji je inače objavio isti izvor, Open Source Investigations, objaviti kada za to dođe vreme ili možda ne.

  • ‘To je bila laž. Nekadašnji JAT Ervejs je tokom čitave svoje istorije poslovao održivo bolje nego što to trenutno čini Er Srbija.’

    Apsolutna glupost. Ova izjava je diskredivotvala čitav članak. Jat Ervejz se raspadao i bio je pred bankrotom. Toliko im je dobro išlo da su imali svega 6 vazduhoplova u operativnom stanju (4 B737 i 2 Atr-72) pre nego što ih je preuzeo Etihad.
    Er Srbija nikada nije mogla da stane na noge jer je postavljen neadekvatan menadžment a Vučić je nastavio da se meša i da diktira korporativnu politiku firme (let za Njujork).

    Na kraju, JAT Yugoslav Airlines je osnovan 1947. godine a ugašen je 2003. kada je mesto njega otvoren Jat Airways. Dakle JAT i Jat su dve u potpunosti različite avio-kompanije.

    • Dakle, ništa od toga nisu ni demantovali u članku ali si ti ipak skočio da ih napadneš. Nigde nisu rekli da je Jat poslovao idlično nego “održivo gledano bolje” tj pravio je MANJE loše poslovne rezultate.

  • Ovo katastrofalan izvor na koji se ne treba oslanjati.Nemam problema sa “prljavom kampanjom” ako je informacija tacna, ali na ovakvim stvarima se gubi legitimitet.
    1)Websajt OSI gurpe izgleda kao da je uradjen za 5 min, nema logo i ima neproporcionalno mnogo informacija o Vucicu.
    2)Ako OSI placa reklame na facebooku da blati Vucica, malo je verovatno da su to nezavisni novinari, nego neko vrsi politicku kampanju,
    3)Ako naprotiv vi placate facebook reklamni prostor kako bi sirili ovu neproverenu informaciju, to je neodgovorno, i ne razlikujete se od bilo kakvih blacenja INFORMERA.
    4)Pogledajte na sajtu OSI gde su se tagovali na google mapi pa razmislite da li to ima smisla.
    5)Ako mi ne treba da verujemo DW za poreska dugovanja Sase Radulovica, a pritom je to pouzdana organizacija, zasto bi verovali OSI?

    • Jao, Jovane, meni se cini da je tebi Informer najpouzdaniji izvor.Pa sve ovo je bar lako proverivo

  • Postovani,
    problem Jat-a je bilo uplitanje politike u rad kompanije, postavljanje politickih kadrova (nema potrebe da napominjem da su bili nesposobni; pa zar nisu I prodavci spo cipela dolazili na mesto direktora, a na mestima upravnog odbora se smenjivali bivsi radikali I sps-ovci, sadasnji nazadnjaci) na rukovodeca mesta, koji su nadalje birali poslusnike na niza rukovodeca mesta. Vremenom je kompanija urusena.
    Urusavanje nema veze sa avionima (tip I starost), jer isti I dalje lete.
    U temelje AirSerbia-e nisu ugradjeni mehanizmi da bi bila profitabilna.
    Ta kompanija je zamisljena za “ispumpavanje” novca iz srbije I tako ce ostati do njenog gasenja. Airserbia je marketing projekt na liniji mali-vucic I postojace dok marketing bude svrsishodan.

  • Članak je katastrofalan….”Er Srbija nema javne finansijske izveštaje. Njen finansijski izveštaj za 2014. godinu poznat je samo nekolicini ljudi. Obe kompanije i Agencija za privredne registe krše zakone Republike Srbije koji se odnose na obavezu objavljivanja godišnjeg finansijskog izveštaja u zakonski predviđenom roku. Nijedno jedino državno telo nije reagovalo na ovu situaciju.” Upravo sam pogledala fin.izveštaje Er Srbije za 2015 godinu na sajtu APR! Čemu ovakve laži? Kad vidim ovako nešto, prođe me volja da komentarišem bilo šta…izgleda da i vama treba reći “DOSTA je bilo”!

  • Ali je ipak modernizovana flota, Air Serbia sada ima nove avione, drastično su uvećani prodaja karata i prihodi kompanije… to možete videti na ovom grafikonu: http://media.tangosix.rs/2016/08/Screen-Shot-2016-08-28-at-11.33.46-AM.png
    Glasao sam za DJB dva puta do sada, ali moram da kažem da ovaj put možda niste u pravu: stvari nisu BAŠ TOLIKO crne. Drastično su uvećani prihodi, a iz nekog meni nepoznatog razloga još drastičnije su uvećani i rashodi. Pre ovog dila Jat je prevozio manje od 1,5 miliona putnika godišnje, sada prevozi preko 2,5 miliona godišnje. Air Serbia raste brže od regionalnih konkurenata. I koliko je meni poznato, postoji neki plan koji predviđa da Air Serbia neće dobijati pomoć države u vidu subvencija više od 3 godine (ili već koliko), nakon toga KRAJ: nema više subvencija. Sve u svemu, potrebno je višedimenzionalno sagledavanje situacije, a ne stalno ponavljanje koliki je gubitak Air Serbia ostvarila. To svi znamo.