Autorski tekst Vojvodina Finansije

Novi Sad: Neka od neispunjenih naprednjačkih obećanja

Svaki put kada dobijem skupštinski materijal koje se odnosi na budžet pronađem nešto novo i zanimljivo, jer su tu prezentovani neskriveni podaci rada stručnih kadrova odabranih od strane vladajuće strukture. Ono što privlači pažnju već na prvim stranicama Predloga odluke o završnom računu budžeta Grada Novog Sada za 2016. je iznos planiranih sredstava za kapitalne rashode korisnika budžeta u 2016. godini i izvršenje ove pozicije u 2016. godini iz svih izvora finansiranja.

Mnogi podaci iskazani u godišnjem planu kapitalnih rashoda neodoljivo podsećaju na predizborna obećanja vladajuće strukture, jer se od plana i obećanja nije ni odmaklo.

  1. U prilog malopređašnjoj izjavi navešću nekoliko primera planiranih, a nerealizovanih kapitalnih projekata:
    Program izgradnje objekta Zavoda za hitnu medicinsku pomoć (156.390.000,00dinara- 1.266.600 evra)
  2. Izgradnja biciklističke staze Novi Sad – Begeč (25.550.000,00dinara-206.929evra)
  3. Teritorija grada i prigradska naselja – javno osvetljenje (51.000.000,00dinara-413.048evra)
  4. Begeč prečistač otpadnih voda (221.066.168 dinara – 1.790.411 evra)
  5. Budisava – kanalizacija (160.000.000 dinara – 1.295.837 evra)
  6. Rumenka – kanalizacija (82.148.000 dinara – 665.315 evra)
  7. Sentandrejski most na putu M-22.1 (125.000.000 dinara – 1.012.373 evra) itd.
    Ukupni iznos samo ovih nekoliko nabrojanih planiranih nerealizovanih projekata je iskazan u EUR 6.650.513, odnosno RSD 821.154.168.

Od ukupno 163 iskazana planirana kapitalna rashoda 68 predstavlja samo puste želje, odnosno nije se pristupilo njihovoj realizaciji.

Iskazano brojkama to izgleda ovako:

Kada se uporedi ostvarenje u odnosu na plan, rezultat je da je 36% nerealizovano.

Najdrastičniji primer je Gradska uprava za imovinu i imovinsko pravne poslove gde je od ukupno 11 planiranih rashoda realizovan 1 i to za “Administrativnu opremu- kancelarijsku, računarsku, komunikacionu i elektronsku opremu” u planiranom i u istom iznosu realizovanom rashodu od RSD 162.000,00, dok je iskazani ukupni plan rashoda za 2016. Godinu u iznosu od RSD 277.346.902,96. U planiranju kapitalnih rashoda ove Uprave koji nisu realizovani se tako mogu videti i plan za :
Izgradnja zgrada i objekata (EUR 1.184.026), projektna dokumentacija za izgradnju poslovnih objekata (EUR 86.232), izgradnja poslovnih objekata – prostora za proizvodno uslužno zanatstvo – (EUR 240.323), izgradnja sportske hale na sremskoj strani (EUR 283.464), izgradnja i kapitalno održavanje objekata – poslovnih prostora – poboljšanje energetske efikasnosti (EUR 148.386). Ukupni iznos navedenih planiranih nerealizovanih rashoda je EUR 1.943.032.
I sve ovo očigledano nije bilo bitno i nije se realizovalo. Bitno da je planirano i obećano.

Sledeći primer je Gradska uprava za privredu je realizovala jedino planirane rashode za izradu softvera u koje svrhe je planirano RSD 450.000,00, a realizovano RSD 414.000,00, dok za :
Nabavku opreme za saobraćaj za poljoredare ( 146.268.550,21 dinara – U evrima 99.477),
Nabavku opreme za poljoredare (10.647.229,93 dinara – U evrima 25.662 )
Nabavku sadnica za vetrozaštitne pojaseve (18.321.607,35 dinara – U evrima 67.075 )
nije bilo raspoloženja da se izvrše najavljene nabavke.
Nije bilo raspoloženja, ili možda potrebe vladajuće strukture da se ovi planirani ili bolje reći OBEĆANI RASHODI realizuju.

Ovakvo planiranje, odnosno poslovanje se nikako ne može nazvati domaćinskim, što je očekivanje građana koji su svojim glasom poverili raspolaganje budžetskim sredstvima trenutno vladajućoj strukturi stručnjaka. Ovako raskalašno raspolaganje sredstvima koja se svakodnevno slivaju na račun budžeta grada od savesnih građana i vrednih privrednika grada Novog Sada, zaslužuje svaku osudu. Osudu svih građana našeg grada koji svoje obaveze uredno ispunjavaju, za razliku od gradskih čelnika koji ne ispunjavaju obećanja data građanima. Postoji li sistem internih kontrola u radu gradskih institucija sistema i da li postoji pojedinačna odgovornost?!? O moralnoj odgovornosti je izlišno i pominjati.

Planiranje odnosno realizacija Kapitalnih rashoda na ovaj i ovakav način se najblaže rečeno može nazvati komotno i raskalašno, a namera je jasna. Namera je da se prikažu kao najbolji, jer će obećati i projektovati sve što im može doneti i jednog novog glasača, a onda glorifikovati svoju sposobnost i učinak prezentujući da su tobož uštedeli sredstva poreskih obveznika ovog grada jer su potrošili manje od planiranog.

U prilog navedenom, pozvaću se i na iskazani podatak obrasca bilansa prihoda i rashoda u periodu od 01.01. – 31.12.2016. godine, gde je na poziciji Kta 321122 Višak prihoda i primanja – suficit iskazan podatak od RSD 4.117.079.000 odnosno EUR 33.344.151.

Odgovorna lokalna vlast ne bi trebala sebi da dozvoli da olako svoje sugrađane zavede predizbornim obećanjima koja ostaju uglavnom neispunjena, a sve u cilju stvaranja privida domaćinskog poslovanja i odgovornog trošenja budžetskih sredstava koja najvećim delom “pune” građani i privredni subjekti kao poreski obveznici. S toga jedan od najbitnijih tačaka programa stranke “Dosta je bilo” je politika o merenju rezultata i uvođenju odgovornosti javnih službenika putem kojeg će se njihov rad ocenjivati, bez partijske podobnosti. Rezultat ovakve politike je da svaki javni službenik bude izuzetno stručan i vrhunski profesionalac za posao koji obavlja. Cilj ovakave politike da sve javne službe grada Novog Sada budu u potpunosti u službi svojih sugrađana.

Dragoslava Lukić
Odbornica u Skupštini Grada Novog Sada

DJB Vojvodina

Komentariši

Klikni ovde da postaviš komentar