Autorski tekst Beograd Finansije

Kako izgleda programsko budžetiranje na Čukarici

Na zadnjoj sednici Skupštine gradske opštine Čukarice usvojena je Odluka o konsolidovanom završnom računu budžeta gradske opštine Čukarica za 2016 godinu (u prilogu) – u daljem tekstu Odluka. Odlukom je utvrđeno da je izvršena realizacija budžeta u iznosu od 728.528.000. Mada sa načinom trošenja naših sredstava nismo zadovoljni i mada smo ukazivali na brojne nedostatke i nedoslednosti , ovom prilikom cilj je da obratimo pažnju na jednu novotariju u budžetskom izveštavanju, koja bi trebalo i nama laicima da prikaže šta smo dobili za utrošene naše pare.

Novitet je od pre dve godine i zove se projektno budžetiranje. Projektno budžetiranje ima za cilj da pokaže da se svi poslovi obavljaju na pravilan, etičan , ekonomičan, učinkovit i delotvoran način i ono je deo finansijske kontrole. Ono što smo morali sami uraditi već davno, a nismo, regulisati potpuno finansijsku kontrolu i samim tim sprečiti ili barem smanjiti javašluk,pronevere i korupciju , naterala nas je Evropska komisija kroz poglavle 32 koje se tiče finansijske kontrole.

Prvo je trebalo da načela finansijske kontrole sprovedemo kroz pravnu regulativu. Nešto je urađeno, ali veoma blago i slabo . U članu 81. Zakona o budžetskom sistemu obuhvaćena je finansijsko upravljanje i kontrola, ali bez ikakve odgovornosti i sankcionisanja neodgovornih rukovodilaca te to nije moglo da da ni adekvatne rezultate.

Lokalne samouprave morale su pronaći prave indikatore koji bi na pravi način pokazivali uspešnost nekog projekta. Mora se za svaki projekat navesti ciljevi i smisliti odgovarujući kriterijumi za merenje ispunjenja istih. Jedino na takav način možemo utvrditi da li su pare uzalud bačene ili korisno potrošene. Kriterijumi ne smeju biti besmisleni kao na primer: broj održanih sastanaka, broj zaposlenih, broj korisnika i slično.

Primer kako je to sprovedeno na Čukarici i kako možemo pratiti efektivnost trošenja našeg novca je prikazano u čl. 15 Odluke. U članu 15 je prikazano projektno budžetiranje nabrojani su svi projekti, navedeni su ciljevi projekta, zatim navedeni su tačni indikatori uspešnosti projekta . Idealno, konačno možemo pratiti šta smo dobili za utrošena sredstva!

Idemo redom:

  1. Skupština GO Čukarica je utrošila 11.468.000 dinara, cilj je obezbeđivanje kontuiniranog funkcionisanja organa gradske opštine, indikator uspešnosti je broj sednica, planirali 8 održali 8 , takođe planirali su 40 sednica radnih tela , a održali 33. Zaključak je jasan – zbog neostvarenih planova neko bi trebalo da da ostavku.
  2. Izbori 2016 su nas koštali 12.890.000 , indikator je procenat izlaznosti , plan je preko 51%, a ostvarenje 51,58. Dobro, tačno je da nisu oni ništa radili na izlaznost, ali to im je indikator.
  3. Za rad opštine najveću odgovornost snose predsednik i veće opštine, zato nas i koštaju 35.984.000 dinara, ali gle čuda i njihov učinak se meri brojem sednica. Planirali su 24 – ostvarili 23.

I tako dalje.

Nalazimo i da je indikator utrošenih sredstava u modernizaciju rada procenat budžeta,za tekuće oodržavanje osnovnih škola je indikator broj objekata na kojim a su izvršeni radovi , za Galeriju 73 je indikator uspešnosti broj zaposlenih u toj ustanovi, za Kulturni centar Čukarice indikator je procenat učešća plata u njihovom budžetu,…

Smešno i žalosno. Ovakvi indikatori ne smeju i ne mogu prikazivati uspešnost projekta.

U prilogu 1 ove Odluke pored ostalog stoji stoji:

„ … Shodno tome da je ovo druga godina uvođenja programskog budžeta, određeni indikatori utvrđeni Odlukom o budžetu za 2016. Godinu nisu najadekvatnije vrednovani u cilju posmatranja i anlize izvršenja zadatih ciljeva i kroz izvršenje utvrđena su veća odstupanja.“

Dobro je da su bar svesni da ovo ne valja, mada treba da stoji da su svi indikatori smešni i ne daju nikakve informacije o finansijskoj kontroli i efektivnosti trošenja para i da će odgovorni snositi odgovornost za izigravanje zakona i da će preuzeti sve da se ovo hitno ispravi. Toga nema već u nastavku piše:

„Iz tog razloga, manje ostvarenje zadatih ciljeva kod nekih programskih aktivnosti i projekata ….“

Kao što se vidi ni ne žele baš nikakvu promenu, samo žele da tamo , sa ovakvim indikatorima, gde imaju prikazanu neuspešnost opravdaju . Ispunili su zakonsku obavezu , bolje rečeno izigrali su zakon. Precizni indikatori koji omogućavaju sagledavanje uspešnosti nekog projekta ne postoje, a samim tim ni kontrola poslovanja , a ni doprinos koji je ostvaren utroškom sredstava ne postoji. Možda ne znaju da to urade, a možda i ne žele.

Mirko Stojanović
odbornik pokreta “Dosta je bilo” u SO Čukarica

Prilog

1. Predl. odluke o konsolidovanom zavrsnom racunu za 2016.god

Dosta je bilo

Komentariši

Klikni ovde da postaviš komentar