VIDEO Gostovanje Južna Srbija

Poslovanje javnih preduzeća u Nišu

Kao član Korisničkog servisa, koji je zadužen za analiziranje izveštaja o radu svih preduzeća kojima je osnivač grad Niš, Miloš Mihajlović pokušava da objasni iz kog razloga Korisnički savet daje negativna mišljenja, a odbornici Skupštine grada uporno izglasavaju iste izveštaje. Prenosimo vam deo razgovora, a ceo snimak možete pogledati na linku na kraju teksta.

– Kako ocenjujete rad Korisničkog saveta? Da li je sada kasno za analizu poslovanja?
– Naravno da je kasno. Izveštaji su trebali biti dostavljeni pre pet meseci, ali mi radimo sa onim što imamo. Simptomatično je da iz nekih preduzeća uporno odbijaju da dođu adekvatni ljudi. Iz Parking Servisa je došla PR preduzeća koja nije znala da odgovori na pitanja koliko ima parking mesta u gradu i koliko plaćaju zakup javne površine. Kako da damo neko mišljenje bez elementarnih podataka, a njihov izveštaj govori da im je prihod skroman iako su preduzeće koje pokriva ceo grad i ima monopol na delatnost.

– Da li Nadzorni odbori adekvatno kontrolišu rad javnih preduzeća?
– Ja mislim da ne. U odbore se delegiraju članovi vladajuće koalicije, možda i među njima ima stručnjaka, ali oni uvek jednoglasno usvajaju izveštaje. Mi u materijalu imamo i analize revizorskih kuća koje nekad ne nađu greške, nekad nađu manje, a nekad i baš velike. Takav primer je Direkcija za izgradnju grada kojoj je revizija pronašla da u rashodnu stranu nisu ušle sve tužbe i presude za bespravno zauzimanje imovine građanja prilikom izgradnje. Ti građani su tužili Direkciju i sada su na red došle naplate. Trenutno postoji preko 170 tužbi, a iznosi po tužbi su 14, 15, 16 miliona dinara. Te odštete će platiti svi građani Niša, ali većina neće ni znati za to jer se o tome ne priča na Skupštini, niti u medijima.

– Da li je tačno da JKP Medijana ima samo 300 radnika koji rade na terenu i oko 700 administrativnih radnika?
– Da, tačno je. Na poslednjem korisničkom servisu bio je prisutan i novi direktor Medijane i pitao sam ga koliko, od 1070, radnika je administrativno, a koliko se brine o čistoći grada. On je izrazio žaljenje zbog prevelikog broja administrativnih radnika jer oko 300 se bavi čišćenjem, a oko 700 je administrativno. Ali rekao je da je to nasleđena situacija. Slažem se, jer je koliko juče došao u tu fotelju, ali šta su radili oni pre njega? To je klasičan primer kako je partokratija pojela radna mesta u Srbiji.

– Kakva je situacija u drugim preduzećima?
– U toplani je slična, to je jedan od poslednjih bastiona partijskog zapošljavanja. U Parking servisu takođe imate veliki broj administrativnih radnika, samo ne toliko drastično kao u toplani i Medijani. Struktura i opis posla su vrlo netransparentni, nama to niko neće da dostavi, da vidimo koliko ljudi radi na nekom radnom mestu, šta je opis posla i za koju novčanu naknadu.

Ostatak razgovora pogledajte na videu ispod

Oznake