Војводина Екологија

Узрок загађења ваздуха и како решити овај проблем

Од како се квалитет ваздуха пажљивије прати често можемо да чујемо да је ваздух код нас загађен. Шта све треба да знамо о загађењу, одакле оно одолази, шта све треба да се уради како би квалитет ваздуха био бољи?

Шта је то загађење?

Загађење ваздуха представља присуство органских и неорганских материја у гасовитом и чврстом стању које проузрокују нелагоду и штетно утичу на здравље човека и других живих бића. Иако постоји и природно загађење ваздуха овде ће бити речи само о загађењу које је изазвано људским активностима јер је доминантно.

Гасовито загађење ваздуха махом представљају једињења која настају сагоревањем: азотови оксиди , сумпор-диоксид, угљен-моноксид. Чврсте лебдеће честице које загашују ваздух називају се суспендоване честице. По величини ове честице се деле на оне које су мање од 10 микрома ПМ10 и оне које су мање од 2.5 микрона ПМ2.5.

Ове друге, ситнијие је теже одстарнити и дубље допиру у организам путем крвотока.

Одакле потиче загађење?

Ако је веровати званичним подацима Агенције за заштиту животне средине 3/4 загађења у честицама ПМ2.5 и 2/3 загађења у честицама ПМ10 потиче из индивидуалних ложишта, термоелектрана / топлана чија је снага мања од 50Мw. Скоро целокупно загађење азотовим оксидима и сумпор-диоксидом потиче од термоелектрана на угаљ које се налазе у окружењу. Аутомобили на загађеност ваздуха утичу у просеку мање до 10%.

Једна америчка агенција за заштиту животне средине је загађење из једног старог шпорета на дрва упоредила са загађењем ваздуха из 5 старих аутобуса.

Стање на лицу места

У Србији и окружењу налази се 16 термо-електрана које скоро искључиво као гориво користе Лигнит, нискокалорични угаљ са великим процентом влаге, чијим се непотпуним сагоревањем емитује повећана концентрација свих горе наведених загађивача.

Иако постоје законске норме о емисији штетних материја из постројења за сагоревање наше термо-електране нису у стању да их поштују. Уместо санације постојећих, граде се нова постројења а потрошња Лигнита расте.

Више од 50% домаћинстава се греје на чврсто гориво. Ова ложишта се уопште не контролишу иако и за њих постоје законске норме. Свега 40% домаћинстава има централно грејање.

Пример решења: Пречишћивачи ваздуха на мини топлани у Аустрији

Мини сеоска топлана у Аустрији на дрвену сечу са циклонским постројењем за одвајање штетних честица.
Два контејнера. Један је са пепелом који се сме употребити као ђубриво на њивама, други је са ситним честицама ПМ10 и ПМ2.5 које морају посебно да се одлажу.

Закључак

У погледу смањења загађења ваздуха не предузима се готово ништа.

Овом важном темом која је обухваћена обимним преговарачким поглављем 27 придруживања ЕУ бави се веома мали број људи. Решавање проблема загађења ваздуха је веома комплексно, брзих решења нема и потребна су велика новчана средства која још увек нико није сагледао.

Оно што посебно брине, јако мало се ради на едукацији грађанства а једино то брзо може да да неки видљив ефекат. Још увек је уобичајена појава да се пале њиве и ложи све што може да гори. Забраном увоза половних возила проблем загађења ваздуха се неће решити. У развијеним земљама ЕУ још увек се возе аутомобили ЕУ3 норме.

Међутим у тим земљама није дозвољено имати чак ни индивидуална ложишта на било које гориво које не задовољава норме емисије штетних материја.

Александар Коровљев
Доста је било Зрењанин

Доста је било

Доста је било

Коментар

Кликни овде да поставиш коментар