Državna uprava Istočna Srbija Finansije

Skupocena igračka u rukama neodgovornih

Upotreba dronova u Srbiji doživela je pravi bum u proteklih par godina, iako se mnoge od letelica koriste protivno propisima, bez ikakve dozvole i obuke lica koja njima upravljaju.

Zvanično, registrovano je tek nešto više od 100 letelica, a nešto manje od 200 lica u Srbiji ima dozvolu da njima upravlja.

Dronovi se uglavnom koriste za potrebe TV i video produkcija, ali se mogu koristiti i u ciju izrade različitih vrsta snimaka terena, za potrebe geodetskih snimanja, pregleda dalekovoda i elektromreže i td.

Zakon o vazdušnom saobraćaju predviđa prekršajnu odgovornost za one koji u pogledu upravljanja bespilotnim letelicama postupe suprotno propisima.

Kazne za pravna lica kreću se od 25 000 do milion dinara, a za fizička od 10 do 50000.

Gradska uprava Zaječar krajem 2017. godine pribavila je dron za potrebe vanrednih situacija.

O ovome je naš gradski odbor upozorio javnost još 7. novembra 2017. godine, skrećući pozornost na pribavljanje skupocene igračke.

 

Dostavljanjem zahteva za pristup informacijama od javnog značaja utvrđeno je da lice zaposleno u Gradskoj upravi Zaječar koje je upravljalo skupocenim dronom ne poseduje potvrdu o poznavanju propisa u vazduhoplovnom saobraćaju – što je neophodno za dronove kategorije „2“ ( težine od 0,5 do 5 kg ) kojoj pripada dron koji poseduje Gradska uprava.

 

Nedostatak adekvatnog poznavanja propisa kod operatera koji je upravljao dronom Gradske uprave više je nego očigledna.

Pravilnik o upravljanju bespilotnim vazduhopolovom navodi da horizontalna udaljenost bespilotnog vazduhoplova od ljudi ne sme biti manja od 30 metara.

Operater koji je upravljao bespilotnom letelicom u više navrata je tokom samo jednog dana upravljao letelicom na način da je ona bila praktično iznad glava samih posmatrača.

Zašto je održavanje bezbedne udaljenosti značajno?

Iznenadni nalet vetra, sudar vazduhoplova sa pticom / jatom ptica, može dovesti do gubitka kontrole nad istim – a pad letelice teške preko 3 kilograma sa visine i eventualni sudar sa ljudskim telom ne bi imao nimalo prijatne posledice.

Pored toga uvek postoji mogućnost iznenadnog otkaza opreme.

Iz ovih i mnogih drugih bezbedonosnih razloga operater može upravljati letelicom samo unutar dodeljenog vazdušnog prostora, uz obavezno poznavanje propisa.

Noćni letovi za bespilotne vazduhoplove nisu dozvoljeni, upravo zato što se za bezbedan let zahteva neprekidni vizualni kontakt između operatera i letelice:

Ako je operater poštovao ovaj član na koji način se može objasniti nastanak noćnog video snimka nalaganja badnjaka u Zaječaru, koji je evidentno snimljen iz vazduha?

 

Vratimo se na početak priče: bespilotni vazduhoplov nabavljen je za potrebe VANREDNIH SITUACIJA.

Ko, kada i zašto je dozvolio da se sredstvo NAMENSKI nabavljeno iz budžeta grada Zaječara NENAMENSKI I PROTIVNO ZAKONU upotrebi u cilju izrade video materijala?

Gradsko veće grada Zaječara formiralo je 14. decembra 2017. godine Organizacioni odbor za proslavu dočeka Nove godine, Božića, Pravoslavne Nove godine i Bogojavljenskog plivanja za časni krst.

Da li će i ko snositi odgovornost za izazivanje opšte opasnosti i ugrožavanje bezbednosti učesnika skupa?

Da je dron korišćen u vanrednim situacijama – što mu i jeste namena, bilo bi suludo pričati o propisima (iako se zakon mora poštovati ) – jer bi prioritet svih prioriteta bilo spasavanje života, ali…još jednom pitamo:

Da li je zarad ovog video materijala zaista bilo neophodno da se ugrozi bezbednost ljudi, a operater dovede u situaciju da prekrši zakon?

Deo materijala preuzet je od  redakcije „Glas Zaječara“.

Gradski odbor „Dosta je bilo“Zaječar